Dulu digelar pelakon kayu, kini Fattah Amin pemenang Aktor Terbaik di World Film Carnival (WFC) Singapore 2021

Fattah Amin mel4kar sejarah dalam kerjaya seninya apabila lakonan dalam filem ser4m, Mimaland membawanya memenangi trofi Aktor Terbaik di World Film Carnival (WFC) Singapore 2021.

Kemenangan Fattah itu diumumkan di laman sesawang WFC Singapore 2021, malam tadi.

Mengulas kemenangannya itu, Fattah atau nama sebenarnya, Abdul Fattah Mohd Amin meng4ku terkejvt dengan kejayaan yang tidak pernah dis4ngka.

“Saya dimaklumkan mengenai kemenangan itu oleh pihak pengurusan.

“Sebaik sahaja melihat nama tertera sebagai pemenang kategori Aktor Terbaik, saya jadi terkejvt… Memang saya tidak s4ngka.

“Secara jujur, masih banyak lagi yang perlu saya belajar daripada bidang lakonan. Ini bukanlah yang terbaik.

“Bagaimanapun, saya anggap kemenangan ini rezeki kerana ini adalah julung kali lakonan saya mendapat pengiktirafan peringkat di antarabangsa,” katanya 

Fattah, yang juga Pemegang trofi Bintang Paling Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) 3.0 menambah, anugerah itu menjadi pembak4r semangat dalam menghasilkan karya terbaik.

Seperkara yang menarik mengenai anugerah ini adalah ia dibuat berdasarkan penilaian juri profesional, bukannya atas und1an,” kata aktor berusia 30 tahun ini.

Berkongsi mengenai watak dibawa dalam Mimaland, Fattah meng4ku karakter Ariel sangat berbez4 dan memerlukannya berma.in em0si.

“Ini adalah filem sera.m pertama lakonan saya. Cabarannya adalah bagaimana mahu bermain dengan em0si dan pemahaman terhadap sesuatu karakter itu.

“Selain itu, berikutan genre filem ini sera.m, kebanyakan penggambarannya dibuat pada waktu malam dan lokasinya dalam hutan.

“Gagguan m1stik ketika penggambaran juga menjadi antara cab4ran yang terpaksa dihadapi ketika membintangi filem ini,” katanya.

 Tahniah Fattah!

 

 

Sumber:BH