Buat dua kesalahan laggar SOP , Najib dan pengurus restoran nasi ayam dik0mpaun

Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dik0mpaun RM3,000 manakala seorang pengurus restoran nasi ayam diken4kan k0mpaun RM10,000 atas kesalahan melaggar prosedur operasi standard (SOP) pada Mac lalu.

Perkara itu dimaklumkan Ketua P0lis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohamad Zainal Abdullah dalam satu kenyataan pada Khamis.

Jelasnya, Wei Hoa yang juga pengurus restoran nasi ayam terbabit didapati g4gal mengarahkan Najib mengimbas suhu dan mendaftar diri ketika memasuki premisnya yang terletak di Bukit Bintang, ibu negara.

Manakala Najib dikenakan k0mpaun atas dua kesal4han iaitu g4gal mengimbas suhu badan dan mendaftar kehadiran.

“Pada 6 Mei 2021, kertas sias4tan ke pelangaran SOP norma baharu oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak di Restoran Nasi Ayam Bukit Bintang telah dikembalikan dari Pejabat Peguam Negara.

“Yeok Wei Hao selaku Pengurus Restoran Nasi Ayam Hainan Chee Meng dikenakan kompaun sebanyak RM10,000 apabila g4gal mengarahkan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak membuat imbasan MySejahtera atau menulis nama dalam buku daftar sebagaimana yang disyaratkan dalam SOP norma baharu yang sedang berkuatku4sa,” katanya pada Khamis.

Dia didapati melakukan kes4lahan di bawah Peraturan 19, Peraturan-Peraturan Penceg4han dan Pengaw4lan Peny4kit Berjagkit (Langkah-Langkah di dalam kawasan tempat peny4kit berjagkit) (Kaw4lan Pergerakan Bersyarat) (NO4) 2021.

Manakala Najib didapati melakukan kesal4han di bawah Peraturan 19, Peraturan yang sama kerana melaggar SOP Perintah Kaw4lan Pergerakan Bersyarat PKPB.
“Pihak PDRM menasihati orang ramai supaya terus mematuhi SOP yang ditetapkan oleh Majlis Kesel4matan Negara (MKN) dalam memeragi COVID-19,” menurut kenyataan itu lagi.

Sumber:Awani