“Selamat buat Mbak Luna. Ujian hamil positif ada kaitan dengan k4nser testis”-Doktor

Baru-baru ini selebriti media s0sial Indonesia yang juga merupakan seorang tr4nsgender,Lucinta Luna menggemp4rkan dunia hiburan tempatan apabila mengaku bahawa dirinya sedang h4mil hasil hubungan nya bersama kekasihnya seorang warga asig.

Dakwa4n itu dibuat Lucinta atau nama sebenarnya Muhammad Fatah selepas menjalani ujian kehamilan yang telah menunjukkan keputusan ‘positif’.

Bagaimanapun, ‘kegembiraan’ tersebut mungkin hanyalah sementara kerana seorang doktor yang dikenali sebagai Arifandi Sanjaya menjelaskan bahawa keputusan positif yang diperoleh Lucinta itu boleh diperolehi oleh sesiapa sahaja sama ada lelaki, perempuan mahupun tr4nsgender.

“Selamat buat Mbak(Tahniah buat Puan) Lucinta Luna atas kehamilannya. Sebenarnya test pack positif itu ada hubungannya dengan kenaikan hormon Beta-HCG” tulisnya.

Memetik laporan Suara.com,doktor itu turut tidak men0lak hormon tersebut terjadi kerana simptom beberapa peyakit termasuklah k4nser test1s.

“Di mana hormon Beta-HCG juga boleh terbentuk pada lelaki menerusi beberapa peyakit-peyakit tertentu, salah satunya adalah k4nser test1s,” terang Dr Arifandi.

Di kesempatan itu, Arifandi juga menasihati mana-mana lelaki yang memperolehi hasil positif menerusi alat ujian kehamilan untuk lebih berhati-hati.

Sekadar info, k4nser test1s atau juga dikenali sebagai k4nser buah zak4r boleh terjadi pada lelaki tanpa mengira usia dan berlaku apabila sel di dalam organ ini mengalami mvtasi serta berkembag biak di luar kaw4lan.

 

 

 

 

Sumber:Murai