“Benar, cegkih berupaya r4wat selsema, s4kit tekak dan batuk, tapi bukan Covid19”- Dr Zainal Ariffin

Baru-baru ini tular di media s0sial satu video megnai cara menyedut wap bunga cengkih yang dikatakan berkesan untuk mer4wat Covid19.

Ketika diajukan keberkesanan raw4tan tersebut, Presiden Persatuan Pakar Pervbatan Kesih4tan Awam Malaysia,Datuk Dr. Zainal Ariffin Omar
berkata raw4tan menggunakan cengkih sebagai penawar untuk pes4kit Covid-19 adalah mitos semata-mata kera­na tiada kaj1an saintifik yang membuktikan bahan itu boleh menjadi ubat kepada p4ndemik tersebut.

Bagaimanapun beliau tidak men4fikan dalam rawatan tradisional, cengkih digunakan sebagai bahan untuk mer4wat selesema, s4kit tekak dan batuk.

“Saya sendiri menggunakan cengkih dan beberapa bahan tradisional lain seperti bawang putih, madu dan limau nipis untuk mer4wat sak1t tekak, selesema dan batuk.

“Namun, bagi membvnuh virvs ini (Covid-19) menggunakan cengkih, masih belum ada kaj1an yang boleh membuktikannya. Lagipun virvs ini berada di dalam hidung sehingga paru-paru,” katanya lagi.

Malah, kata Zainal Ariffin lagi, amalan menyedut wap cengkih secara berterusan juga boleh mendatangkan kemud4ratan kepada paru-paru seperti peyakit kerad4ngan.

“Bah4ya jika mengamalkan sedut wap pan4s cengkih kera­na wap tersebut akan melalui kerongkong dan terus kepada paru-paru yang boleh menyebabkan kerad4ngan pada paru-paru.

“Justeru, jangan percaya kepada benda yang tular di media s0sial, seeloknya rujuk dahulu d0ktor atau pengamal perub4tan bertauliah supaya anda tidak merisik0kan diri dengan ‘pen4war mit0s’ di media s0sial,’” tegasnya.

Sementara itu, Pakar Perun­ding Ortopedik, Medical Mythbusters Malaysia, Dr. Mahyuddin Mohamed turut memaklumkan bahawa tiada kajian yang membuktikan keberke­sanan cengkih dalam mer4wat pesakit Covid-19.

Sependapat dengan Dr Zainal Ariffin, katanya, menghidu w4p panas boleh menyebabkan inhalation injvry atau ker0sakan salur pernafasan seseorang.

“Nasihat saya, jika anda selesema, s4kit tekak, batuk dan kesvkaran bernafas, segera ke h0spital,” kata­nya.

Tambah Mahyuddin, lagi lambat pesakit ke hospital, ia akan mended4hkan pesakit dari ka­tegori 1 atau 2 ke kategori lebih tervk yang memerlukan alat bantuan pernafasan.

 

 

Sumber:mykmu