Terjer4t love scam, penoreh getah berputih mata RM99,000 les4p

“Percintaan” alam maya dengan seorang wanita warganegara Singapura di Faceb0ok bernama Sarah Wong yang kononnya  menetap di Australia membawa pa-dah kepada seorang penoreh getah di Air Hitam, di sini,apabila dia keru-gian hampir RM100,000 dit1pu ‘wanita’ terbabit.

Ketua P0lis Daerah Jempol,berkata, berdasarkan sias-atan awal, magsa telah  menjalinkan hubungan dengan individu berkenaan hanya melalui mesej di WhatsApp sahaja.

Magsa tidak pernah membuat panggilan telefon ataupun panggilan video kepada individu berkenaan sepanjang perkenalan tersebut.

“Semasa perhubungan berkenaan, magsa menjadi tempat kenalannya itu melvahkan masa-lah perniagaan yang dijalankan berkaitan perniagaan minyak mentah di luar negara dan kenalannya itu meminta magsa untuk meminjamkan wang bagi penyelesaian urusan-urusan perniagaan yang tergen-dala,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Chang Hook berkata, magsa yang mempercayai hubungan berkenaan telah meminjamkan sejumlah wang kepada kenalannya itu bagi membantu permasa-lahan yang dihadapi.

Menurutnya, magsa telah melakukan enam kali transaksi berjumlah RM99,000 ke akaun CIMB 7059592148 atas penama Chew Wei Luen yang dikatakan merupakan akaun pekerja syarikat yang menguruskan kewangan syarikat.

“Setelah selesai urusan kemasukan wang tersebut kenalan magsa itu sekali lagi meminta sejumlah wang RM131,000.00 dengan alasan kewangan syarikat masih lagi tidak dapat diselesaikan.

“Magsa mulai cur1ga dengan hal yang berlaku ini dan membuat laporan p0lis semalam di Balai P0lis Bahau bagi memastikan samada hal yang berlaku adakah benar atau sebaliknya,” katanya.

“Kami mohon orang ramai untuk tidak mudah mempercayai individu yang dikenali lebih-lebih lagi di media s0sial bagi mengelak menjadi magsa pen1puan sindiket berkaitan jen4yah komersial,” katanya.

 

 

 

 

Sumber:Utusan