Kereta perisai sepanjang jalan, Ustaz Ebit akhirnya berjaya tembusi G4za

Figura kesayangan ramai rakyat Malaysia, Ustaz Ebit Lew menges5hkan beliau dan delegasinya kini telah selamat memasuki Gaza, Palestin, pada Isnin.

Menurut Ebit,Kedutaan Malaysia dan Unit Perisi-kan Tent3ra Mes1r memaklumkan delegasinya merupakan yang pertama di dunia dibenarkan masuk melalui Pintu Rafah selepas perang selama 11 hari tamat bulan Mei lalu.

Dalam mvat naik di laman Instagram miliknya, beliau menyatakan kemasukannya ke bumi Gaz-a diiringi tentera Mes1r dengan kereta perisai sepanjang perjalanan.

“Mes-ir sendiri telah banyak memberi bantuan dan mengetuai dalam membangunkan G4za semula, ada lebih 30 Badan Bukan Kerajaan (NGO) seluruh dunia sedang memohon dan sebahagiannya di Mesir.
“Doakan mereka semua dimudahkan Allah supaya lebih ramai dapat membantu,” katanya.

Mengulas lanjut, Ebit atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim Lew melahirkan rasa kesyukuran dapat memasuki bumi Pale-stin.
“Sebak sayu terasa seperti balik kampung halaman sendiri. Mungkin dari kecil berdoa untuk rakyat Pales-tin. Kini dapat jejak kaki ke sini.
“Saya minta maaf tidak update sebelum ini atas faktor kesel-amatan. Terharu bila sampai kami disambut oleh Pale-stin Red Crescent. Ramai berebut untuk menyambut. Kementerian Kesi-hatan Pal-estin dan Kementerian Luar Pale-stin.

“Sepanjang masuk sempadan Rafah, cuma kedengaran semua ajak minum makan dan ke rumah mereka. Terasa seperti keluarga yang sangat dekat,” ujarnya.

Pada 25 Mei, Ebit Lew dilap0rkan berlepas ke Me-sir untuk menjayakan misi bantuan kemanusiaan untuk disampaikan kepada rakyat Pales-tin yang terjej4s akibat sera-ngan Isr4ael.

 

 

Sumber:awani