Lama menetap di luar negara, pelakon sangkal balik ke Malaysia untuk ambil vaksin

Pelakon kelahiran Melaka yang mencipta nama di luar negara, Frederick lee mena-fikan dirinya balik ke Malaysia pada Julai ini semata-mata untuk menerima vaksin COVID-19.

Difahamkan Taiwan sedang berdepan masa-lah bekalan vaksin kerana ia telah melarag vaksin buatan China sementara Beijing juga dikatakan cuba menghalag pembelian vaksin oleh Taiwan dari tempat lain.

Disebabkan masa-lah bekalan vaksin di Taiwan yang dikeruhkan dengan penigkatan kes COVID-19, terdapat penduduk Taiwan dilap0rkan cuba pergi ke Tanah Besar China atau negara lain untuk mendapatkan vaksin.

Ditanya kemvngkinan dia kembali ke Malaysia kerana mengharapkan vaksin di negara ini, Frederick berkata, tujuannya balik ke tanah air pada bulan depan adalah untuk bertemu ahli keluarga yang sudah terpis-ah setahun.

“Saya sudah lama tidak bertemu dengan ahli keluarga di Malaysia kerana rancangan balik kampung ditunda beberapa kali kerana isu wab-ak,” katanya.

Menurut China Press, sebelum ini terdapat lap0ran bahawa pelakon filem Sebelum Pagi Berakhir (Fly by Night) arahan Zahir Omar itu sedar bahawa dirinya tidak berpeluang mendapat vaksin di Taiwan kerana merupakan warga asig.

Ketika ditanya isu itu, Frederick berkata, dia telah berjaya mendapat cuti daripada syarikat di Taiwan dan dibenarkan pulang ke Malaysia pada Julai selepas menghabiskan aktiviti publisiti untuk satu drama yang turut dibintanginya.

“Memandangkan Malaysia sedang melaksanakan pr0gram vaksinasi. Kalau boleh, saya akan menerima vaksin di negara sendiri.

“Isu di sini bukan pasal tempat atau negara mana. Disebabkan saya perlu bertugas di banyak negara, oleh itu saya akan menerima vaksin di mana-mana negara yang memberi kesempatan ini,” katanya seperti dipetik China Press.

Ketika ditebak sOalan adakah dia pulang ke Malaysia adalah untuk berkahwin, Frederick berkata, keadaan COVID-19 menyu-karkan apa-apa perancangan dibuat.

 

 

 

 

Sumber:MG