Rashidah Jaafar imbas kenangan ‘c4but’ dari pertandingan Miss Malaysia demi m4ruah keluarga

Jarang sekali kita membaca kisah pelakon versatil, Rashidah Jaafar, 58 berk0ngsi cerita bersama pembaca tentang kehidupan per1badi dan kisah kerjayanya.

Memulakan kerjaya seni dari tahun 1983, Rashidah atau lebih mesra dipggil Gee pada mulanya hanyalah seorang pembantu jualan di sebuah kedai pakaian.

“Sebaik tamat sekolah pada 1978, saya berhij-rah ke Kuala Lumpur, Pada mulanya saya hanya membantu menjaga anak-anak saudara di sana, namun lama kelamaan saya mula ingin berdikari dan berjaya dapat kerja sebagai pembantu jualan di sebuah gedung pakaian di Bukit Bintang.

“Ketika itulah saya mula berjinak-jinak dalam bidang peragaan apabila sering ditaw-arkan menjalani sesi pengambaran fesyen di tempat kerja.

Rezeki ketika itu cukup murah, memang banyak job saya dapat sehingga tak menang tangan. Mungkin ketika itu tidak ramai gadis Melayu berminat untuk jadi model agaknya,” katanya.

Menganggap rezeki yang hadir merupakan tuah yang datang berg0lek, dia terus teliti mengatur langkahnya dari lensa amatur sehinggalah ke tahap profesional.

“Setiap hari muka saya sering terpampang dalam akhbar dan majalah, terutamanya Utusan Malaysia. Dari k0lum kesih4tan, iklan, fesyen semua saya tapau. Bila dah famous mulalah banyak syarikat cari saya untuk pr0mosikan pr0duk dan jenama keluaran mereka.

“Antara jenama dan pr0duk hebat yang pernah gunakan khidmat saya sebagai model ketika itu termasuklah Levis, Madrid, Dutch Lady, Nina dan Green Sport. Ini antara nama besar yang saya ingat, selebihnya banyak lagi sehinggakan saya tak boleh ingat semuanya.

Ujar Rashidah,dia pada mulanya tertanya mengapa dirinya menjadi pilihan sedangkan dia bukanlah insan berbakat, malah sama sekali tidak pernah mendapat sebarang did-ikan dan tunjuk ajar dari mereka yang berpegalaman.

Tambahan pula dia cuma berasal dari kampung, malah berkulit gelap pula.

Setelah dikenali dan nama menjadi sebutan, dirinya mula menjadi rebu-tan sehinggakan ada wakil-wakil syarikat yang sanggup pergi ke kampung halamannya di Johor Bahru semata-mata untuk bertemu dan berbincang dengannya.

Bukan setakat itu, malah terdapat beberapa wakil pihak syarikat yang mengutus surat dan mencarinya sehingga tiga ke enam bulan semata-mata inginkan khidmatnya bekerja bersama mereka.

“Zaman itu memang susah kalau nak hubungi. Tidak ada telefon bimbit macam sekarang. Jadi setiap urusan memang melalui surat dan kalau nak cepat terpaksalah cari sampai ke rumah,” katanya.

Atas populariti yang diterima, anak ke tujuh daripada 11 beradik ini mengorak langkah setapak lagi apabila terpilih sebagai Finalis Miss Malaysia pada 1982.

Menganggap kem-uncak kepada kerjaya ketika itu, dia tidak teragak-agak menerimanya, malah menganggap tawa-ran tersebut sebagai pengh0rmatan buat dirinya.

“Pada mulanya nampak baik-baik sahaja, tetapi akhirnya saya l4ri dan tiggalkan pertandingan kerana tidak sanggup penuhi syarat pertandingan yang minta saya pakai baju renang (bik1ni).

“Saya m4lu dan tidak akan buat perkara itu. Maklumlah, kita masih anak dara, malah tak mungkin keluarga akan merestuinya.

“Selepas itu saya dapat tawa-ran berlakon pula. Memang saya gembira kerana tidak pernah terfikir untuk pergi sejauh ini. Filem Aku yang Berhormat pada 1983 adalah filem pertama lakonan saya bersama Dharma Harun dan Rosnah Mohd. Noor,” katanya.

Setelah terjeb4k dalam dunia lakonan, rezeki Rashidah makin melimpah ruah. Dia boleh diibaratkan sebagai bintang baharu yang cukup laris dan menjadi perh4tian setiap penerbit dan pengarah filem dan drama ketika itu.

Akui bidang lakonan lebih memberikan ketenangan dalam kamus hidupnya, dia lantas mencetak nama membahagikan masa antara kerjaya baharu dan bidang peragaan yang pernah menjulang bakatnya. Dia merasakan itu adalah zaman kemuncak untuknya menggilap nama.

“Bila sudah dikenali, saya diberi peluang pula untuk menyanyi di karnival dan ekspo menghiburkan penonton. Seterusnya dit4warkan untuk rakam album kompilasi pada 1984 bersama artis terkenal tanah air ketika itu, tetapi saya tidak dapat habiskan rec0rding kerana sibuk dengan komitmen lain.

Sedang namanya berada di puncak kemahsyuran, Rashidah memilih untuk menam4tkan zaman bujang dengan Allahy4rham Nasir P.Ramlee yang merupakan anak Seniman Agung Negara, Allahy4rham Tan Sri P.Ramlee. Hasil perkahwinan tersebut mereka dikur-niakan dua orang cahaya mata.

Namun jodoh mereka tidak panjang. Tidak pernah menye-sali dengan apa yang berlaku, dia menga-nggap semuanya adalah suratan takdir yang sudah tertulis.

Pada tahun 1989, Rashidah mendirikan rumah tangga buat kali kedua bersama komposer terkenal, Allahy4rham A.Ali.

Melalui perkahwinan ini, dia dikurniakan tiga cahaya mata, namun sekali lagi rumah tangganya bera-khir dengan perce-raian.

“Ketika itu sayalah yang menjadi ibu serta ayah buat anak-anak. Saya urus dan besarkan mereka dengan penuh kasih sayang. Otak ini fikir macam-macam cara untuk besarkan mereka.

Bukan senang, tambah pula bila kita tiada sesiapa di sisi. Tapi, Alhamdullillah Allah SWT mudahkan urusan saya,” terangnya.

Menjengah kehidupan terkininya, dia akui sejak berlakunya p4ndemik Covid-19, kerjaya lakonannya sedikit terb4tas.

Kini dia membuat perniagaan secara kecil-kecilan bersama anak-anaknya untuk menampung kehidupan menjual pelbagai menu tradisional seperti soto, mee bandung dan mee rebus.

“Sekarang ini saya hanya buat dalam kuantiti terhad dan letak di gerai-gerai berdekatan rumah sahaja. Namun saya sedia mengambil tem-pahan jika ada memesan dalam kuantiti yang berb4loi.

Insya-Allah selepas Hari Raya Aidiladha saya akan buka perniagaan di kawasan Kinrara, Puchong bersama anak. Mungkin nanti saya boleh pr0mosikan menu-menu istimewa dengan lebih meluas lagi,” katanya menutup perbualan.

 

 

 

 

Sumber:UM