Ziyad terkenang berniaga char kuetiau 12 tahun lalu cari duit poket

Atlet para negara Muhammad Ziyad Zolkefli mengimbau kembali kenangan 12 tahun lalu apabila dia menjual char kuetiau di tepi jalan pada zaman remajanya.

“Kisah 12 tahun lalu, aku adalah seorang penjual char kuetiau. Aku peniaga jalanan untuk mencari rezeki yang halal dan aku tak pernah berharap duit daripada ibu bapa pada zaman remaja dulu,” tulis Ziyad di laman Instagramnya.

Ziyad, 31, yang memenangi pingat emas acara l0ntar peluru lelaki F20 (masalah pembelajaran) pada temasya Paralimpik Rio 2016 menyatakan dia berasa seronok dapat mencari duit sendiri setiap bulan hasil menjual char kuetiau.

“Satu nikmat dapat menghasilkan duit sendiri setiap bulan dari hasil gaji menjual char kuetiau,” tulisnya yang menyertakan sama gambarnya dengan @zfahmi_ds, orang yang mengajarnya kemahiran memasak char kuetiau sehingga kuali bera-pi.

“Rindunya zaman muda-muda. Sesiapa yang nak rasa char kuetiau brother ni boleh pergi ke kedai di Jalan Sungai Tua, Batu Caves, Selangor berhadapan perumahan kuarters JKR,” katanya.

Ziyad bagaimanapun g4gal mempertah-ankan pingat emas pada temasya Paralimpik Tokyo 2020 baru-baru ini apabila kemenangannya dib-atalkan susulan isu kelew-atan memasuki bilik menunggu.

Pemegang rekod dunia itu pada awalnya memec-ahkan rekod dunia miliknya sendiri dengan l0ntaran sejauh 17.94 meter namun berikutan pr0tes daripada jurulatih Ukraine, kejayaannya itu tidak dipera-kui penganjur dan keputusannya diklasifikasikan sebagai tidak bermula.

 

Sumber:HM