Bekas tentera fail sam4n RM 21.3 juta

Oleh kerana satu pend4kwaan yang menu-duh beliau menggunakan kaki palsu,seorang bekas tentera memfailkan sam_an sebanyak 3.7 juta pound (RM21.3 juta) terhadap Keme-nterian Pert-ahanan (MoD).

Brian Muyepa, 32, berkata, beliau menggig-il kesejukan yang mel4mpau selepas diting-galkan dalam keadaan berkasut basah selama lima jam selepas menjalani lati-han di terowong Wales, pada musim sejuk 2016.

Bagaimanapun, bekas pene-mbak Tent-era Diraja itu ditu-duh membuat ‘pe_nipuan’ dengan ‘meletakkan pek ais di kakinya untuk meni-pu ketika uj-ian diagn0stik’.

Peguam Keme-nterian awal tahun ini meng4ku mengabaikan tanggungjawab terhadap Muyepa, namun kemudian menu-duh bekas tentera itu sen-gaja ‘membesar-besarkan’ tunt-utannya.

Bagaimanapun ,terapat satu rakaman video menunjukkan dia menari di majlis barbeku yang dik-ongsikan dalam media s0sial.

Pihak peguam memohon untuk menarik balik pengakuan itu dan mengubah pembelaan mereka untuk menuduh lelaki itu berboh-ong untuk ‘memperbod-ohkan’ pihak kementerian.

Peguam MoD, Andrew Ward memberitahu Hakim John Kimbell di Mahkamah Tinggi bahawa saksi baharu telah tampil untuk memberikan keterangan terhadap Muyepa.

Lelaki itu did-akwa ‘berbincang dengan orang lain yang meletakkan blok ais di kakinya untuk men-ipu semasa u-jian termografi inframerah diagn0stik’.

Dalam tunt-utan pampa-san bernilai 3.7 juta pound itu, Muyepa menda-kwa keced-eraan yang dialaminya menyebabkan dia mender1ta kesak-itan.

Muyepa menyertai Royal Artillery sebagai penembak ketika berusia 19 tahun, 2007 dan pernah menyertai Rejimen 40 sebelum ke Rejimen 47.-AGENSI

Sumber:UM