“Kami masih menunggu untuk uruskan jena.zah emak” – Mangsa banjir

Ibarat jatuh ditimpa tangga.

Sudahlah terperagkap dalam banjir kilat,seorang wanita, Khadijah Mohd Said, 49, diu.ji lagi apabila dia myaksikan ibunya menghembuskan nafas terakhir jam 7.55 pagi tadi selepas dibawa naik ke tingkat atas rumah teres dua tingkat.

“Ketika ini, saya hanya mahu kem4tian mak dis4hkan dan dibawa ke h0spital bagi urusan pengebvmiannya,” ujar Khadijah.

Menurut Khadijah, ibunya, Allahy4rham Esah Hussin, 71, memang tidak boleh berjalan dan semalam dia dan ahli keluarga lain cuba memapah Allahy4rham naik ke tingkat atas kerana air sudah memasuki rumah bagaimanapun tidak berjaya kerana ibunya tidak larat.

Bagaimanapun, pagi ini,Esah sendiri mahu naik ke atas dan apabila berjaya dipapah ke atas, dia tiba-tiba mengalami ses4k nafas dan terk3na ser4ngan angin ahmar.

Turut terper4ngkap ialah tujuh individu iaitu suami Khadijah yang berusia 57 tahun, anak dan anak saudara yang berusia antara 8 hingga 24 tahun.

“Saya mengajarnya mengucap (syahadah) dan membawanya ke katil untuk memer.iksa nadi dan apabila kami per1ksa tek4nan dar4h, bacaan ‘error’ manakala bacaan oksigen adalah kosong,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Dia berkata, ibunya menghid4pi peyakit buah piggang serta jantung dan tidak boleh berjalan.

Katanya, pihaknya kini menunggu pasukan perub4tan hadir dan menges4hkan kem4tian.

“Saya dim4klumkan parame.dik sudah sampai tetapi mereka tak boleh masuk kerana air terlalu tinggi dan hanya boleh dilalui oleh kenderaan pikap.

“Difahamkan jarak lokasi param.edik ke rumah ini dalam satu kilometer saja, sekarang kami masih menunggu untuk menguruskan jena4zah emak serta membawa anak-anak keluar ke tempat yang selamat,” katanya.

 

 

Sumber:HarianMetro