Patuh ikut suami ke majlis acara di KL selamatkan As Feminin dan anak austisme dari musibah

Jika tidak kerana patuh kepada ajakan suami menghadiri satu acara di ibu negara, Jumaat lalu, vokalis utama kumpulan Feminin, Asfarina Muhamad atau mesra disapa As, tidak men0lak kemugkinan yang dia akan berdepan saat ge.tir sendirian apabila kediamannya di Batu 14, Hulu Langat, din4iki air.

As, 46, bersyukur dia dan anaknya tersel4mat daripada benc.ana banjir selepas bersetuju mengikut suami, bekas bintang bola sepak negara, Azman Adnan menghadiri satu acara di ibu kota.

Lebih melegakan menurut As, anak bongsunya yang mengalami autisme, cukup pantang melihat air. Anaknya itu pasti meny4ngka banjir sebagai kolam renang, andai berada di rumah ketika itu.

“Pada majlis itu, saya dihubugi adik yang berada di rumah dan beritahu kawasan perumahan kami dinaiki air serta banyak jalan ditutup.

“Sebaik mendengar berita itu, kami agak p4nik. Mujur saya meminta adik tengokkan rumah sementara kami keluar.

“Nasib baik saya tergerak hati bawa anak. Kalau tidak, tidak tahulah nasib mereka. Anak bongsu saya autisme.

Walaupun kediaman nya musib4h,As bersyukur mereka sekeluarga terse.lamat daripada banjir kerana tidak berada di rumah ketika kejadian.

“Dia memang p4ntang tengok air kerana menya.ngka itu kolam renang. Tidak dapat dibayangkan apa akan berlaku jika saya dan suami tiggalkan mereka di rumah tanpa penga.wasan sesiapa,” kata As lagi kepada BH Online.

“Sebaik pulang ke rumah, saya terk3jut melihat keadaan sekeliling. Sepanjang 16 tahun tinggal di sini, ini kali pertama kawasan perumahan kami dinaiki air.

“Hilag kata-kata apabila tengok rumah penuh lumpur. Tiga motosikal r0sak sekelip mata. Hendak buat macam mana, kami reda dengan apa yang berlaku,” katanya.

Berikutan bek4lan air di kawasan perumahan mereka terpvtus, ibu kepada empat cahaya mata ini menginap di hotel buat sementara waktu.

“Ris4u melihat keadaan rumah yang masih k0tor dan dipenuhi lumpur merah. T4kut nanti apabila kering, sus4h hendak mencucinya. Kami masih menunggu bekalan air disambung.

“Dengan keadaan rumah yang tuggang laggang dan atas faktor keselam4tan, kami menginap di h0tel buat sementara waktu.

“Apabila keadaan sudah kembali seperti sedia kala baru kami pulang,” katanya.

As mendirikan rumahtangga bersama Aznan pada 2004 dan dikurniakan empat cahayamata iaitu Arif Arafat, Arina Ardini, Ariq Ariri dan Ariz Armada.

 

 

 

Sumber:BH