MPV jadi ‘rumah kedua’ selepas diser4ng penyakit misteri

Seorang wanita,Wan Zaidah Wan Bakar, 53, menerima suratan takdir apabila terpaksa ‘berpisah’ tempat tidur dengan  suaminya, Azhar Nor, 56, yang akan bertukar perwatakan menjadi seorang yang pan4s baran dan pelvpa apabila setiap naik ke atas rumah mereka.

Cerita Wan Zaidah, segalanya bermula apabila suaminya menghid-ap peyakit misteri selepas menjalani pembed-ahan pada bahu kiri akibat mengalami penyakit Raja Satong (bengkak atas tubuh), tahun lalu.

“Selepas menjalani pembe-dahan itu, d0ktor memaklumkan suami yang mengajar di sebuah sekolah di Hulu Besut dis4hkan menghidap peyakit hati menguncup serta terdapat batu pada hempedu.

“Perut suami juga membesar dan mengeluarkan air kejernihan menyebabkan pemb-edahan terpaksa dilakukan untuk memasang tiub,” katanya.

Mengulas lanjut, Wan Zaidah yang bertugas di pejabat Pembangunan Pertanian Terengganu Utara (Ketara), di sini, berkata suaminya bertukar menjadi seorang p4nas baran dan pelupa jika naik ke atas rumah selepas menjalani rawa-tan

“Selepas mengala-mi peyakit misteri dan bagi mengelakkan saya dan anak-anak menjadi magsa kemar-ahannya, suami sendiri memilih untuk tidak naik ke atas rumah.

“Dia akan menghabiskan masa termasuk tidur, makan, buang air besar dan kecil di dalam kenderaannya.

“Sejak menjadikan kenderaan sebagai penginapan mulai akhir April tahun lalu lalu, MPV ini pernah mengalami ker0sakan pada kotak gear kerana enjin sentiasa dihidupkan 24 jam,” katanya.

Wan Zaidah yang mempunyai enam anak berusia 13 hingga 24 tahun, berkata dia membelanjakan kira-kira RM100 sehari untuk kos bahan bakar kenderaan berkenaan.

Selain itu, katanya, dia juga berbelanja RM3,000 sebulan untuk membeli lampin pakai buang dewasa, tisu basah dan ubat-ubatan.

“Saya bersama anak-anak mendirikan pondok di halaman dan terpaksa bermalam dalam khemah secara bergilir-gilir untuk menjaga suami yang bermalam di atas kenderaan,” katanya.

Mengulas kos rawa-tan, Wan Zaidah memaklumkan sudah membelanjakan lebih RM20,000 untuk mengubati penyakit miste-ri dialami Azhar termasuk menggunakan khidmat perubatan tradisional.

“Bagaimanapun, usaha dilakukan tidak berhasil apabila peyakit misteri yang dialami suami semakin teruk dan kini saya terpaksa menggantikannya sebagai ketua keluarga,” katanya.

 

Sumber:HM