Rakyat Malaysia jadi kes pertama positif cacar monyet di Singapura

Kementerian Kesi-hatan (MOH) Singapura dalam satu kenyataan semalam (6 Julai) telah menges4hkan kes pertama jangkitan tempatan cacar monyet di negara itu melibatkan seorang warganegara Malaysia yang merupakan pemastautin di sana.

Bagaimanapun, magsa dilap0rkan dalam keadaan stabil dan sedang menerima rawat-an di wad Pusat Peyakit Berjagkit Kebangsaan (NCID) di Singapura, kata MOH.

Menurut MOH, ia tidak mempunyai kaitan dengan k.es cacar monyet import yang pernah diumumkan oleh Singapura pada 21 Jun lalu.

“Mangsa menyedari kesan lvka pada kulit di kawasan perutnya pada 30 Jun lalu dan seterusnya mengalami keletihan dan bengkak kelenjar limfa pada 2 Julai lalu. Ini diikuti demam dan sakit tekak pada 4 Julai lalu, mendorongnya mendapatkan rawa-tan, di mana ujian seterusnya mengesahkan jangkitan cacar monyet.”

Setakat semalam, MOH telah mengenal pasti k0ntak rapat mangsa termasuk dua rakan serumah dan seorang kontak s0sial, kesemua mereka dikuarantin selama 21 hari bermula dari hari terakhir mereka bertemu magsa.

MOH yang masih terus mengesan kontak rapat mangsa turut menjelaskan bahawa cacar monyet yang dijagkiti selalunya sembuh dalam tempoh dua hingga empat minggu dengan hanya sejumlah kecil yang mengalami kes4n serius atau maut.

Terdahulu, Malaysia pernah dikejutkan dengan khabar angin yang mendakwa seorang kanak-kanak tempatan dijangkitan virus cacar monyet.

Namun ia disangkal oleh Kementerian Kesi-hatan Malaysia apabila hasil saringan mendapati kanak-kanak itu sebenarnya dijakiti penyakit kaki, tangan, dan mulut (HFMD).

Sumber:Buzzikin