Apa nak Jadi Perempuan Sekarang, Yang Gedik,Yang Jelek Semua Tayang Free Di Aplikasi Media S0sial!

Semakin risau dengan aplikasi pelik-pelik yang muncul zaman sekarang, lagi kasihan yang terjebaknya wanita bertudung.

Mungkin anda punya pendapat yang berbeza, tetapi cuba renungkan sudut pandang daripada Ustaz Farid Rashidi ini. Agak-agak rasa betul ke tindakan kita publish video tergedik-gedik itu di media s0sial?

Terjebak Dengan Aplikasi, Comel Tapi…

Sekumpulan lelaki sedang lepak-lepak di restoran. Sekejap mereka ketawa, sekejap senyum. Ralit memerhati telefon kawan mereka. Semuanya sedang fokus pada telefon bimbit yang satu itu.

Rupa-rupanya mereka sedang ketawa melihat aksi gadis melayu yang beraksi liar. Terkinja-kinja, tergedik-gedik bagai cacing terkena api. Semuanya dipertontonkan percuma di aplikasi Tik tok, Dubsmash, Bigo, IG Story, FB Story dll. Ya, secara percuma.

Aduhai. Malu hilang entah ke mana. Apalagi mahu memikirkan soal halal haram. Entah berapa juta mata lelaki melihat perlakuan itu.

Benarlah kata Ibnu Qayyim al-Jauziyah:

“Siapa yang tidak ada malu, maka tidak adalah baginya sedikit pun dari nilai insaniah itu melainkan hanya tinggal daging, darah serta tubuh fizikal mereka.”

[Kitab Miftah Daris Sa’adah – Kunci Kebahagiaan Dunia Akhirat]

Kerana itu bila manusia hilang malu, dia akan berbuat apa saja hatta perangai haiwan pun dia sanggup tiru. Malah lebih teruk daripada haiwan ternakan. Nauzubillahhi minzalik.

Sebuah hadis menyebut:

عَنْ أَبيْ مَسْعُوْدٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ: صلى الله عليه وسلّم (إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلاَمِ النُّبُوَّةِ الأُولَى إِذا لَم تَستَحْيِ فاصْنَعْ مَا شِئْتَ) رَوَاهُ اْلبُخَارِيّ

Dari Abu Mas’ud ‘Uqbah bin ‘Amr Al Anshari Al Badri r.a dia berkata: Rasulullah SAW bersabda:

”Sesungguhnya termasuk perkara yang didapati oleh manusia dari perkataan nubuwwah (kenabian) yang pertama adalah jika engkau tidak malu maka berbuatlah sesukamu.”

[Hadis Riwayat al-Bukhari, no.6120]

Antara akhlak Rasulullah SAW yang terhebat, malunya Baginda SAW melebihi malunya seorang anak gadis.
Di dalam Kitab Syamail Muhammadiyah dalam bab Sifat Malu Rasulullah SAW ada hadis menyebutkan:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَشَدَّ حَيَاءً مِنْ الْعَذْرَاءِ فِي خِدْرِهَا وَكَانَ إِذَا كَرِهَ شَيْئًا عَرَفْنَاهُ فِي وَجْهِهِ

Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a meriwayatkan: “Sesungguhnya Rasulullah SAW lebih pemalu daripada seorang gadis yang berada di dalam biliknya. Jika beliau tidak senang kerana sesuatu, maka kami boleh mengetahuinya dari raut wajah beliau.”

[Hadis Riwayat at-Tirmizi, al-Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Ahmad, Abu Daud at-Thayalisi dan Ibnu Sa’d]

Marilah kita berpesan-pesan, ingat mengingati bersama. Sayang Rasulullah SAW kan?

Tolong beritahu anak gadismu (tak kiralah kalau mak-mak pun join sama, menari didapur sambil upload tik tok) tebalkan rasa malumu.

Andai hilang malu, menghilanglah segala maruahmu.

Dijemput share benda baik, ini tak perlu malu-malu.

 

 

Sumber:MW