Mana Satu Yang Betul? Makan Buah Atau Makan Nasi Dulu?

Pakar menjelaskan makan buah-buahan segar dan sayur-sayuran adalah penting untuk menjalani diet yang sihat. Ia adalah sumber vitamin, mineral, serat dan antioksidan penting yang menggalakkan tubuh yang sihat.

Sayur-sayuran dipercayai boleh dimakan pada bila-bila masa, manakala buah-buahan pula perlu diambil pada masa-masa tertentu, memandangkan jumlah lebihan gula yang terdapat di dalamnya. Buah-buahan adalah superfoods yang merupakan sumber nutrien yang penting, walaubagaimanapun, adalah penting untuk mengetahui bahawa anda tidak mengambilnya pada bila-bila masa. Terutama, anda harus mengelak daripada mengambilnya selepas makan.

Foto – Livestrong.com

Macrobiotic Coach and Nutritionist, Shilpa Arora ND menerangkan, “Buah-buahan adalah makanan sendiri, tidak boleh digabungkan dengan makanan utama. Gula dalam buah-buahan akan ditapai jika dicerna dengan protein berat yang biasanya mengambil masa dalam proses pencernaan.”

Dr. Zamurrud Patel, Consultant Dietitian, Global Hospitals Mumbai mencadangkan, “Makan buah-buahan selepas makan berat bukanlah idea yang hebat, kerana ia mungkin tidak dicerna dengan betul. Bahan nutrien mungkin tidak diserap dengan betul. Anda perlu meninggalkan jurang sekurang-kurangnya 30 minit antara makanan dan snek buah.”

Jadi bila masa yang ideal?

Menurut Dr Patel, “Buah-buahan perlu dimakan pada waktu pagi selepas segelas air. Jika anda makan buah-buahan pada perut kosong, ia akan memainkan peranan utama dalam menyahtoksifikasi sistem anda, membekalkan anda dengan banyak tenaga untuk penurunan berat badan dan aktiviti kehidupan yang lain.

Buah-buahan sebaiknya dimakan pada waktu pagi, antara sarapan pagi dan makan tengah hari dan pada waktu malam sebagai makanan ringan.

Foto – News Agency of Nigeria (NAN)

Makan beberapa buah sekurang-kurangnya setengah jam sebelum makan berat boleh membantu mengawal makan berlebihan semasa makan tengahari. 

Buah sebelum makan membolehkan anda meletakkan sesuatu yang rendah kalori ke dalam perut anda.

Juga, makan buah sebelum makan berat meningkatkan pengambilan serat kerana kebanyakan buah mengandungi serat. Jadi, apabila anda makan serat, anda cenderung berasa “penuh” dan ia juga cenderung untuk menangguhkan proses pencernaan anda.

Buah-buahan tinggi serta termasuk epal, pear, pisang dan raspberi.

Lagi satu, elakkan makan buah-buahan pada waktu malam dekat dengan waktu tidur kerana gula yang ada dalam buah-buahan membawa kepada peningkatan tenaga sehingga menyebabkan anda berjaga dan terjaga. Pastikan anda makan buah sekurang-kurangnya dua hingga tiga jam sebelum tidur.

Yang pasti buah-buahan adalah makanan yang sihat tetapi adalah baik untuk mengambilnya pada masa yang betul.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: wanista