Jangan Jadikan Masjid Dan Surau Kilang Memproses Pahala

Selesai solat Isyak bilal surau memberikan saya sampul wang dan satu nama untuk para jemaah mengadakan tahlil. Seperti biasa saya ingin mengajar adab beragama kepada para jemaah dan bertanya adakah wakil arw ah yang ingin ditahlilkan turut hadir.

Setelah mendapati tiada walau seorang pun wakil arw ah yang hadir, saya berpesan kepada Jemaah:

“Tuan-tuan sekalian, masjid dan surau bukan kilang memproses pahala. Sikap sebegini sebenarnya amat biadab seolah-olah pihak surau amat mengharapkan RM10 yang diberikan oleh pengirim. Budaya kirim dan hilang sebegini amat tidak sihat kerana mereka mungkin beranggapan pahala boleh diswastakan kepada pihak surau dan masjid.”

Imam al-Syafie agak tegas dalam isu ini apabila beliau berpendapat pahala bacaan al-Quran yang dihadiahkan kepada orang lain (yang tiada hubungan darah) tidak akan sampai kepada arw ah. Imam Ibn Kathir mengambil pendapat Imam al-Syafie ketika mentafsirkan ayat ini:

Bahawa sesungguhnya seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul do sa perbuatan orang lain (bahkan do sa usahanya sahaja); Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya; Dan bahawa sesungguhnya usahanya itu akan diperlihatkan (kepadanya, pada hari kiamat kelak)53:38-40

Walaupun begitu, amalan menghadiahkan pahala bacaan al-Quran di Malaysia ada sandarannya, antaranya adalah firman Allah:

وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آَمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
Dan orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah do sa kami dan do sa saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan has ad den gki dan dend am terhadap orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan Rahmat-Mu”Surah al-Hasyr 59:10

Juga firman Allah:

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ
Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan mintalah ampun kepada-Nya bagi salah silap yang engkau lakukan, dan bagi dos a orang yang beriman – lelaki dan perempuan; dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat).Surah Muhammad 47:19

Pun begitu, jika diperhatikan dengan teliti, kedua-dua ayat di atas secara khususnya merujuk kepada doa pengampunan kepada orang lain sama ada yang masih hidup atau m4ti.

Ini lebih tepat dan biasanya dalam doa selepas tahlil ada elemen doa pengampunan kepada si ma ti.

Oleh kerana perkara ini masih diperselisihkan, maka saya berlapang dada dalam perbincangan ini. Secara peribadi saya berpendapat, jalan tengah antara keduanya adalah kita wajib beramal untuk diri sendiri dan usah hanya berharap ihsan hadiah pahala dari orang setelah kita m4ti.

Walaupun begitu, orang yang hidup masih berpeluang berbakti kepada orang m ati dengan menghadiahkan pahala.

Orang yang rajin beramal seumpama seorang yang bekerja dan mempunyai gaji tetap yang membolehkannya berbelanja dari hasil sendiri tanpa menunggu ihsan orang lain di alam barzakh kelak.

Orang yang hanya tahu men’swasta’kan pahala kepada pihak surau dan masjid tanpa turut hadir seumpama si faqir yang hanya menunggu ihsan orang untuk mendapat sesuap nasi. Fikirkanlah!

Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: tzkrh