Scha Al-Yahya kongsi kesukaran berdepan dengan peyakit ‘anxiety dis0rder’

Pelakon dan pengacara, Scha Alyahya mengakui dia berdepan masa4ah anxiety atau keris-auan melampau terutama apabila berada dalam kumpulan yang ramai.

Perkara itu dikongsikan sendiri oleh isteri kepada pengacara, Awal Ashaari itu ketika menjawab beberapa soalan yang diajukan oleh peminat menerusi akaun Instagramnya semalam.

Menurut Scha atau nama sebenarnya, Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir, dia tidak dapat mengesahkan dirinya menghidap penya-kit itu, namun mengakui berasa pa-nik dan risau melampau sejak dahulu lagi.

“Apabila bercakap tentang anxiety, ia merupakan satu stigma yang membuatkan orang lain berasa takvt,” katanya.

Tambah pelakon yang popular dengan drama Awan Dania itu, sejak dahulu lagi, dia mempunyai perasaan gemvruh dan cepat p4nik dalam satu-satu perkara.

Walaupun bergelar selebriti yang memerlukannya untuk bertemu ramai pihak, perasaan itu menurut Scha sukar dibendvng walaupun dia cuba untuk mengaw-alnya.

“Saya pernah menca-bar diri untuk mela-wan rasa gemvruh terutama semasa berada di dalam majlis-majlis besar.

“Kerana masa-lah gemvruh dan p4nik ini, saya pernah beberapa kali terpaksa memba­t-alkan janji temu pada saat-saat akhir,” katanya.

Disebabkan itu juga, Scha gemar menghabiskan masanya di rumah dan jarang keluar tanpa sebarang tujuan.

Scha yang kini hamil enam bulan turut berkongsi perkemba­ngan kandungannya yang sema­kin membesar.

Setakat ini, Scha masih belum mengetahui jantina bayi yang dikandungnya kerana kedudukan alat kelam-in bayi ters0rok walaupun pelakon itu telah dua kali melakukan ujian imbasan.

“Doktor minta saya datang lagi. Selepas mengetahui jantina bayi nanti, saya akan kongsikan kepada semua,” katanya yang tidak kisah dikurniakan anak lelaki atau perempuan untuk cahaya mata keduanya nanti.

 

 

 

 

 

 

Sumber:KOSMO