PKP mungkin 4 minggu

Seperti yang diberitahu oleh Ketua Pengarah Kesiha-tan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media semalam, negara memerlukan sekurang-kurangnya empat minggu untuk mengurangkan k3s jankitan COVID-19 harian antara 1,000 kepada 500 sehari,

Beliau berkata, pihaknya berharap pengurangan kes jagkitan dalam tempoh berkenaan membolehkan kemudahan kesihatan sedia ada menampug dan mera-wat pes-akit COVID-19 di negara ini.

Dalam tempoh dua minggu ini, Kementerian Kesi-hatan (KKM) akan melihat data jagkitan COVID-19 untuk mengetahui sama ada tempoh Perintah Kawa-lan Pergerakan (PKP) yang bermula pada 13 Januari 2021, dapat menguragkan kess jagkitan baharu.

“Kita dah jalankan Perintah Kawa-lan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sejak 14 Oktober lalu sehingga kini.

“Kita rasa PKPB mungkin tidak sesuai, maka kita menjalankan PKP sama ada dalam tempoh dua minggu atau kalau perlu, tempoh maksimum empat minggu.

“Kita tidak mahu PKP ini dilanjutkan kerana ada impak kepada ekonomi tetapi hasilnya kalau kita semua boleh duduk di rumah dalam tempoh dua minggu ini insya-Allah kita boleh putu-skan rantaian jagkitan COVID-19.

Dr Noor Hisham berkata lagi, masih terlalu awal untuk KKM membuat unjvran jangkitan kes menjelang April depan namun pihaknya berpendapat Malaysia kini berada pada landasan yang betul membendunng pand-emik itu.

Justeru, beliau mengharapkan rakyat negara ini patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

 

 

 

 

 

 

 

Sumber:BH