Polis tahan 4beradik larikan jenzah bapa dari h0spital

POLIS menahan empat beradik di Kampung Panji Laut di sini, yang bertin-dak melar-ikan may-at bapa mereka yang berada di bawah pes-akit dalam sias-atan (PUI) di Hospital Lahad Datu, semalam.

Ketua Pom0lis Daerah Lahad Datu ACP Rohan Shah Ahmad berkata mereka terdiri daripada tiga lelaki dan seorang wanita berumur antara 26 dan 31 tahun itu dita-han pada pukul 11.30 malam.

Dalam kejadian pada pukul 8.30 malam itu, pihak hospital menerima seorang pes-akit lelaki berumur 58 tahun yang tidak sedarkan diri dan mempunyai sejarah raw-atan ‘acute left ischemiic potine infract’ di Hospital Duchess of Kent, Sandakan.

“Pesakit kemudian diasingkan di khemah zon PUI dan diberi pertol0ngan cemas pernafasan selama 30 minit oleh pegawai perubatan, namun disahkan mening-gal dunia kemudiannya.

Petugas per-ubatan telah menerangkan prosedur operasi standard pengurvusan jena-zah ketika krisiis wab-ak COVID-19 kepada pihak waris, termasuk sarigan COVID-19 bagi mengelak risik0 jang-kitan,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata kesemua suspek bagaimanapun enggan mening-galkan ma-yat bapa mereka di hospital, dan seterusnya bertindak men0lak pengusung jenaz-ah keluar daripada khemah zon PUI, untuk membawa balik jen-azah ke kediaman mereka di Kampung Panji Laut.

P0lis dari Bahagian Sias-atan Jena-yah berjaya mengesan kesemua suspek dengan bantvan Unit Forensik H0spital Lahad Datu dan ma-yat turut ditemui di ruang tamu rumah,” katanya.

Kesemua suspek kini ditah-an reman selama tiga hari mulai hari ini untuk sias-atan lanjut.

Beliau berkata kes disiasat di bawah Seksyen 270 Kanun Kese-ksaan kerana kesala-han perbuatan j4hat yang mungkin mereb-akkan jagkitan sebarang penya-kit berbahaya.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sumber: Wilayahku