Penerima hati pertama negara sudah tiada

Selepas 18 hari tidak sedarkan diri, penerima hati pertama negara, Mohd Afiq Ikmal Muhammad Zaini, 23, meningal dunia hari ini.

Perkara itu dis4hkan oleh penderma hatinya, Wan Mohd Hafizam Wan Ismail, 45, yang menerima khabar sediih itu daripada bapa Mohd Afiq, Muhamad Zaini Rahim, 50, subuh tadi.

Menurut Wan Mohd Hafizam, dia baru saja menziarahi keluarga Mohd Afiq yang sedang membuat persiapan untuk pengebu-miannya di Sungai Petani, Kedah.

“Jenal4zah Mohd Afiq akan dikebumikan di Kampung Masjid Tikam Batu, Kedah, hari ini, untuk urusan pengebvmian.

“Saya turut akan mengiringi mereka untuk memberi penghormatan terakhir kepadanya.

“Sebagai pende rma hatinya saya turut terk3san dengan pemergiannya. Doakan semuanya dipermudahkan,” katanya lagi.

Mohd Afiq Ikmal menerima raw atan di H0spital Selayang 13 Februari lalu selepas tidak sed arkan diri akibat k0mplikasi hati.

Pemuda itu mencatat sejarah negara apabila menjadi penerima hati pertama di Malaysia pada 1999 selepas menerima hati daripada Wan Mohd Hafizam.

Wan Mohd Hafizam yang tidak mempunyai sebarang perta lian da lrah dengan Mohd Afiq Ikmal membuat keputusan itu atas dasar keman usiaan dan mahu membantu Afiq yang mengalami masa lah hati begkak sejak usianya 14 bulan.

Keber4nian Pegawai Bersekutu Angka tan Pertah anan Awam (APM) yang menjadi penderma hati pertama Malaysia itu sekali gus membuka mata dan kesedaran kepada rakyat Malaysia tentang kepentingan pende.rmaan organ.

 

 

 

Sumber:BH