Ini punca cacing pita sepanjag 18 meter ditemui di dub*r warga emas

Menggel1kan! Seorang lelaki warga emas yang kerap mengadv sak!t perut terkejut selepas mendapati ianya berpnca daripada cacing pita berukuran 18 meter.

Menurut lap0ran media Thaiger, pes4kit yang berusia 67 tahun itu pada mulanya ke sebuah h0spital di Isaan di wilayah Nong Khai untuk mendapatkan raw4tan selepas mengalami sak!t dan perut kembug.

Doktor kemudian mengambil sampel naj!s pes4kit tersebut dan hasil ujian makmal menemui 28 telur cacing pada sampel berkenaan.

Peskit itu kemudian diberi ubat dan cacing pita tersebut berjaya dikeluarkan melalui dubxrnya pada keesokan hari.

Ketua Pusat Penyeliidikan Peyakit Parasit di Nakhon Ratchasima, Schawanya Rattanapitoon berkata, jagkitan itu biasanya disebarkan kepada manusia melalui memakan daging lembu ment4h yang mengandungi telur cacig pita.

“Kami meminta keluarga pes5kit menjalani uj1an sarigan untuk mengetahui sama ada mempunyai paras2t atau sebaliknya kerana mereka juga beris1ko.

“Kami juga sudah menegaskan kepada pes4kit untuk tidak memakan daging ment4h kerana ia salah satu penyebab utama parasit boleh berada di dalam badan,” katanya.

Jelas Schawanya, cacing pita sepanjang 18 meter itu adalah ukuran terpanjang pernah direkodkan di Thailand dalam tempoh 50 tahun.

 

 

 

Sumber:Utusan