Pelakon Yasmin Khanif berh4bis ratus ribu untuk raw4t anak saw4n tetapi yang terjadi sebaliknya

Anak ketiga bekas pelakon, Yasmin Khanif, 32, iaitu Muhammad Irfan Ali, 5, kini sedang terl4ntar selepas menj4lani pembed4han di bahagian otak kerana s4wan.

Menurut Yasmin,walaupun selama ini anaknya mempunyai s4wan, dia masih boleh bermain, makan dan minum seperti kanak-kanak lain sehinggalah dia menjalani pembed4han pada 23 Oktober lalu.

“Saya sampai berkata sendiri, saya yang bawa dia untuk pembed4han, tapi akhirnya jadi begini. Saya sebenarnya nak yang terbaik buat Irfan dan bukan minta jadi begini.

“Saya rasa bers4lah. Saya menagis bila fikirkan. Saya hingga terpaksa ambil ubat penenag kerana terlalu memikirkan perkara ini,” katanya.

Yasmin yang berkahwin dengan juruterbang Tenteera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Kapten Humaizi Ibrahim, 37, pada 24 Disember 2012 berkata, mas4lah Irfan bermula apabila dia terjatvh ketika berusia setahun.

“Selepas itu ada dar4h beku dan dia menjalani pembed4han untuk keluarkannya. Sejak itulah dia kerap kena s4wan. Semakin lama s4wannya semakin kerap dan ambil masa yang lama sehingga sejam. Walaupun makan ubat, keadaannya tetap sama.

“Apabila dibuat uj1an magnetic resonance imaging (MRI) dan electro encephalogram (EEG), doktor beritahu otak sebelah kiri sudah tervk dan perlu buat pembed4han secepat mungkin,” jelasnya.

Menurut Yasmin yang pernah p0pular melalui filem “J4lang”, jika pembed4han tidak dibuat segera berkemungkinan anaknya itu akan lvmpuh seumur hidup.

“Itulah yang mendorng saya buat keputusan Irfan menjalani pembed4han dengan kos mencecah RM100,000. Ikutkan jangkaan d0ktor, Irfan akan pulih dalam tempoh enam bulan dan keadaannya kembali normal.

“Sekarang sudah enam bulan tapi perubahannya agak perlahan. Disebabkan kurang berpuas hati, saya pergi berjumpa d0ktor semalam untuk tahu keadaan sebenar Irfan,” ujarnya.

Jelasnya lagi, doktor memaklvmkan berlaku masa-lah semasa pembed4han yang berlangsung selama 12 jam itu. Yasmin berkata, dia amat merindui keletah Irfan yang banyak bercakap, lasak dan aktif.

“Doktor maklumkan Irfan terkena str0k dan ada pendar4han. Jadi mereka terpaksa hent1kan pend4rahan dan jika tidak, saya akan kehilagan Irfan. Doktor terpaksa mem4tikan beberapa uratnya. Mereka tiada pilihan.

“Mereka juga tak cerita pada saya kerana tengok keadaan saya yang tidak tenang. Doktor juga kata Irfan masih ada peluang untuk pulih, tapi mereka tak berani untuk berjanji. Apapun mereka pun sudah buat yang terbaik.

“Di bulan Ramadan yang mulia ini saya nak minta tolong kawan-kawan semua doakan untuk Irfan. Semoga dia cepat sembuh, boleh bercakap, berjalan dan bermain semula. Saya yakin dia akan sembuh, cuma dia perlukan masa. Semoga Allah balas jasa baik anda semua,” tuturnya.

Dalam pada itu, Yasmin yang juga ibu kepada Sara Sophia, 7, Sarah Summaya, 6, dan Muhammad Iqbal Ali, setahun, turut mengeluarkan produk minyak wangi sendiri jenama Yasmin Khanif Collection dan kerepek pisang Yasmin Khanif Kerepek sebagai alternatif mencari pendapatan untuk pr0ses pemvlihan Irfan.

 

 

 

 

 

 

Sumber:HM