Tiggal sehelai sepinggang gara-gara terlelap masak air ketika sahur

Tiga sekeluarga di Felda Linggiu, di sini terselamat selepas kediaman mereka terb4kar apabil4 seorag penghuninya terlel4p ketika sedang memasak air untuk persiapan sahur, awal pagi tadi.

Magsa, Faridah Dahli, 56, berkata, ketika kejadian hanya terdapat suaminya, Mohd. Fauzi Latif, 66, bersama seorang anak dan seorang cucu mereka di rumah.

Katanya, dia tiada di rumah semasa kejadian kerana tidur di rumah seorang lagi anaknya di Tampoi, Johor Bahru sejak petang semalam.

“Ketika dimaklumkan kejadian itu saya sedang solat dan sangat terkejvt apabila dapat tahu rumah terb4kar. Masa itu hanya fikirkan keadaan suami, anak dan cucu yang berada di rumah.

“Saya diberitahu oleh anak kejadian itu berlaku ketika suami memasak air di dapur untuk bersahur namun dia tertidur.

“Syukur Allah SWT masih selamatkan mereka apabila tidak lama kemudian anak saya yang terlewat bangun sahur tersedar dan terus mendapati ap1 sudah memb4kar bahagian dapur rumah,” katanya.

Anaknya juga sempat mem4tikan suis utama elektrik bagi mengel4k litar pintas berlaku sebelum menghubungi pasukan b0mba.

Jelasnya, ekoran kebak4ran itu dia dan suami tinggal sehelai sepinggang apabila almari baju yang diletak di bahagian dapur rumah juga musn4h dalam kejadian itu.

“Baju raya saya dan suami yang telah dibeli awal juga turut hangvs. Saya hanya ada baju yang dibawa ke rumah anak sahaja. Mujur semua selamat, apa-apa pun kami reda dengan ujian ini,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Balai B0mba Penyelamat (BBP) Kota Tinggi, Azman Jantan berkata, pihaknya menerima lap0ran kebakaran itu pada pukul 5.35 pagi sebelum ke lokasi bersama 12 anggota.

“Tiada kemalagan jiwa.Kebak4ran rumah itu hanya melibatkan bahagian dapur. Insiden itu turut memvsnahkan dua buah motosikal Honda Wave Future dan Yamaha Cup yang terb4kar 95 peratus”,katanya.

Sumber:UM