7 fakta menarik di sebalik penubuhan Hari Pekerja yang disambut pada 1 Mei setiap tahun

Setiap 1 Mei telah dikhaskan sebagai Hari Buruh atau Hari Pekerja diseantero dunia,hari di mana semua yang bergelar pekerja diberikan rehat dan bercuti.

Namun tahukah anda tentang sejarah atau asal usul Hari pekerja ini? Jom kita baca 7 fakta menarik di sebalik tertubuhnya hari sambutan 1 Mei ini .

1.Pada asalnya, ia digelar Hari Buruh yang merujuk kepada perkataan ‘Buruh’ atau ‘Labour’ dalam bahasa Inggeris yang dikaitkan dengan pekerjaan yang menggunakan kudrat dan tenaga manusia secara mavual.

Ia bagi memperingati perjuagan buruh yang menu.ntut hak-hak mereka sebagai pekerja ketika revolusi industri berkembang pesat di Barat.

Perkembagan ekonomi-ekonomi Barat yang bergantvng harap kepada pem0dal kapital1s (pemilik kilang) menjadikan kerajaan lem4h kerana membiarkan pasaran mengatur dirinya sendiri menerusi amalan ‘laissez faire’ yang menghal4ng campur tangan aktif kerajaan dalam aktiviti ekonomi dan pasaran.

Akibatnya, pemodal menguasai ekonomi dan mengambil kesemp4tan ke atas pasaran buruh dengan mengekspl0itasi mereka supaya bekerja lebih masa dengan kadar upah yang rendah semata-mata untuk memaksimumkan keuntungan.

Ketika itu, buruh dipaksa bekerja 16 jam sehari. Malah di sesetengah tempat, ada buruh yang bekerja sehingga 19 jam sehari, tanpa cuti.

Perkara ini semakin serius apabila pem0dal sanggup menggunakan buruh wanita dan kanak-kanak sehinggakan ia menjadi biasa dan berlelvasa tanpa sebarang kawa-lan daripada keraj4an.

Ia kemudian membuat kan para buruh terutamanya pekerja kilang bangkit mendes4k supaya hak pekerja dijaga bermula dengan demonstrasi besar-besaran bagi memuntut hak, iaitu lapan jam bekerja sehari dan cuti rehat seminggu sekali, di samping turut dibayar upah yang setimpal.

 

Kemuncak kepada perjuagan buruh dikaitkan dengan Rusvuhan Haymarket (Haymarket Affair) di Chicago, Amerika Syarikat pada 4 Mei 1886.

M0gok aman para pekerja yang berhimpvn untuk menuntut hak-hak mereka berakhir dengan kegana-san dan tragedii berdar4h yang membawa kepada kem4.tian.

Tragedi inilah yang akhirnya membawa kepada sambutan Hari Buruh Antarabangsa atau May Day (sambutan Hari Mei) yang kemudiannya menetapkan 1 Mei sebagai Hari Buruh.

2.Maka, berdasarkan fakta di atas, jelaslah Hari Pekerja bukanlah untuk individu yang melakukan dkerja pentadbiran, pengkeranian, perguruan atau apa sahaja yang tidak menggunakan kudrat tulang empat kerat.

3.Kini, Hari Buruh dipanggil Hari Pekerja mengambil kira bahawa mereka yang bekerja ‘makan gaji’ itu juga adalah buruh kerana sifat umum seseorang buruh pada masa dahulu ialah menerima upah daripada hasil pekerjaannya.

4. Pada 1 Mei 1919, Goh Tun-ban, seorang anarkis di Tanah Melayu telah menerbitkan rencana khas dalam akhbar tentang gerakan buruh seluruh dunia, khas bagi menyambut May Day.

5.Hari Buruh buat pertama kali disambut di Tanah Melayu pada tahun 1921 oleh golongan anarkis di Ipoh, Perak.

6.Bagaimnapun,idea sambutan Hari Buruh ini ditentag kerana kerajaan mengamalkan ekonomi laissez faire dan dikhuat1ri 1 Mei akan ‘ditunggag’ oleh golongan kiri (s0sialis dan k0munis). Lihat keratan akhbar Berita Harian bertarikh 25 Februari 1960 di bawah.

 

7. Penantian berakhir apabila 20 Mei 1972,Tun Dr. Ismail,selaku Timbalan Perdana Menteri ketika itu mengumumkan 1 Mei sebagai Hari Pekerja dan sebagai cuti umum.

Jadi, dapatlah disimpulkan bahawa kita bercuti pada 1 Mei bukan kerana ihsan golongan kapital1s, tetapi atas perju.angan golongan buruh terdahulu untuk memb3la nasib diri.

Diseb4bkan mereka jugalah para pekerja kini menjadi golongan yang mempunyai pelbagai hak, bukan setakat menjadi h4mba kapit4lis.

 

Selamat menyambut Hari Pekerja!

 

 

 

Sumber: 0disi