“Arw4h hadiahkan kereta kesayangannya supaya saya mudah hantar anak ke sekolah”- Bek4s pekerja

H4ncur badan dikandug tanah budi yang baik dikenang jua.

Peribahasa itu sesuai menggambarkan betapa mulianya hati agamawan negara, iaitu All4hyarham Tan Sri Dr Harussani Zakaria, Mufti Perak yang saggup memberikan sebuah kereta jenis Mercedes Benz model W 123 kepada keluarga Mohmad Walid Ahmad Shawaluddin untuk kemudahan hariannya.

Menurut Mohmad Walid, 66, yang pernah berkhidm4t sebagai tukang kebun di kediaman Mufti Perak itu di Kampung Melayu, Sungai Rapat berkata, kenderaan itu dihadiahkan pada tahun-tahun pertama dia bekerja bagi memudahkannya menghantar anak-anaknya ke sekolah.

Menurut Mohmad Walid, mungkin khu4tir dengan kesela matan dirinya yang ketika itu hanya menggunakan kenderaan usag untuk ke sana sini, Allahy4rham kemudiannya menghadiahkan sal4h sebuah kereta kesayangan miliknya untuk digunakan Mohmad Walid.

“Kereta itu adalah antara kenderaan kesayangan Tan Sri, tetapi arw4h hadiahkan kepada saya supaya mudahkan urusan saya mengh4ntar anak-anak yang ketika itu masih kecil ke sekolah.

Tambah Mohamad Walid walaupun kereta itu sudah tidak lagi digunakan, dia tetap menjaganya dengan baik, kerana ia antara pemberian paling berharga yang Tan Sri berikan kepada keluarganya. 

Sepanjang tempoh 11 tahun bekerja sebagai tukang kebun, Allahy4rham tidak pernah mengetepikan kebajikan dia dan keluarga, malah memperlakukan mereka seperti ahli keluarga sendiri.

Katanya, yang paling ditit1kberatkan adalah urusan sekolah 10 anak-anaknya dan kesel3saan rumah mereka yang terletak berhadapan dengan kediaman Allahy4rham.

“Arw4h layan kami seperti keluarga sendiri. Barang dalam rumah ini, boleh dikatakan banyak disumbagkan oleh arw4h, ruang hadapan rumah itu pun, arw4h yang bantu tambahkan.

“Pemergian Allahy4rham membuatkan kami terasa seperti kehilagan ahli keluarga sendiri, alhamdulillah saya dapat juga melihat arw4h dikebvmikan tadi walaupun sekadar melihat dari luar pagar,” katanya.

Sementara itu, isteri Mohmad Walid, Asmak Idris, 58, berkata, kali terakh1r mereka bertemu Harussani pada tahun lepas ketika menzi4rahi Allahyarham yang dimasukkan ke h0spital ketika itu akibat seragan str0k.

“Sudah jadi kelaziman pada musim raya tahun-tahun sebelum ini, 1 Syawal kami mesti beraya di kediamannya sebab selagi kami tak datang beraya, arw4h akan telefon berkali-kali jemput datang ke rumah.

“Walaupun suami hanya pekerja, tetapi hubungan kami sangat rapat, Tan Sri bahasakan dirinya saya dan isteri beliau, bahasakan diri kepada anak-anak saya sebagai mak cik,” katanya.

Tan Sri Dr Harussani Zakaria, 82, yang sebelum ini dilap0rkan menerima raw4tan di unit raw4tan rapi (ICU) H0spital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) menghembvskan nafas terakh1r selepas dis4hkan positif COVID-19.

Jen4zah Harussani selamat disem4dikan di Tanah Perkvburan Islam Kampung Rapat Jaya kira-kira jam 6.20 petang pada Ahad.

 

 

 

Sumber:SH