Elak SJR, jambatan 30 tahun rvntuh, 5 kampung terpvtus hubungan, bekalan air turut terjej4s

Sekurang-kurangnya lima buah kampung terjej4s gara-gara tind4kan seorang pemandu lori memandu kenderaan berat itu menggunakan jambatan Kampung Nyor Kembar, di sini, sehingga runtvh gara-gara mahu mengel4k daripada sek4tan jalan raya (SJR).

Dalam kejadian petang Isnin, pemandu lelaki berusia 24 tahun itu diperc4yai cuba mengel4k SJR di Kampung Padang Melintag sebelum masuk ke lalvan tikus menghala jambatan berkenaan.

Lori terbabit yang membawa muatan batu dan pasir menyeb4bkan jambatan itu runtvh kerana terlebih ketiggian dan h4d muatan.

Penghulu Mukim Tanjung Jering, Mohamed Nasir Yusoff berkata, jambatan itu hanya boleh dil4lui kenderaan berketinggian tidak lebih 2.5meter dan h4d muatan satu tan sahaja.

Katanya, pemandu lori itu dipercayai membawa lebih sepuluh tan muatan itu tetap cuba menyeberagi jambatan itu mengakib4tkan jambatan berusia lebih 30 tahun yang menjadi laluan kepada Kampung Tanjung Jering, Tanjung Jenera, Pengkalan Stol, Sri Sentosa, Gong Mundu dan Nyor Kembar terpvtus hubugan dengan jalan besar.

“Selain itu, tiga kampung sama iaitu Tanjung Jering, Sri Sentosa dan Nyor Kembar turut terjej4s apabila paip air bawah jambatan itu pec4h kerana paip itulah bekalan utama air ke tiga kampung berkenaan.

“Ini menyeb4bkan 200 keluarga keti4daan air sejak petang semalam,” katanya ketika ditemui di l0kasi kejadian, di sini, hari ini.

Mohamed Nasir berkata, jambatan itu adalah laluan utama penduduk untuk ke jalan besar atau ke Pasar Beris Kvbur Besar atau Masjid Mukim Tanjung Jering.

Katanya, kerana perbuatan tidak bertaggungjawab pemandu itu, penduduk terp4ksa menggunakan laluan lain yang mengambil masa lebih 20 minit dan jauh untuk ke jalan besar berbanding hanya 10 minit melalui jambatan dengan jarak hanya 1.5 kilometer.

Sementara itu, Ketua P0lis Daerah Bachok, berkata, tiada keced3raan dilap0rkan dan pemandu lori itu selamat.

Katanya, sias4tan awal mendapati, lesen serta semua dokumen perjalanan pemandu lori berkenaan adalah s4h dan tidak melaggar apa-apa undang-undang juga tidak mempunyai rek0d jen4yah.

 

 

 

Sumber:Motoqar