Sudah lengkap terima 2 dos, tetapi sebar berita palsu mengenai vaksin. Ini hukuman menanti penceramah, doktor

Seorang penceramah yang juga seorang doktor hari ini dide-nda RM5,000 oleh Mahk4mah Sesyen selepas mengaku bersalah menyebar berita yang tidak benar dengan memuat naik ceramahnya di aplikasi Facebook yang jelas boleh mendatangkan kebim-bangan kepada orang awam berkaitan vaksin jenis Sinovac pada 20 April lalu.

Tertuduh, Jamnul Azhar Mulkan, 53 membuat pengakuan terbabit ketika pertu-duhan dibacakan terhadapnya di depan jurubahasa di hadapan Hakim, Musyiri Peet.

Mengikut kertas pertu-duhan, tertuduh yang mempunyai klinik di Pendang, Kedah itu memuat naik video ceramah beliau di akaun Faceb0ok ‘Uidm Polimas’ dengan niat untuk menimbulkan keta-kutan atau kebim-bangan kepada orang awam.

Jamnul yang juga bapa kepada lapan orang anak kini berkerusi roda akibat kemalagan pada 2017 itu didak-wa melakukan kes4lahan tersebut pada pukul 8.10 pagi di Klinik Kesiha-tan Beseri, Padang Besar pada 20 April lalu.

Dalam video terbabit, tertvduh menyatakan bahawa vaksin jenis Sinovac yang diperbuat dari China itu dikhuatiri mempunyai ekstrak dar-ah babi.

Pertvduhan yang dibuat boleh membawa hukvman denda tidak melebihi RM100,000 atau dipe-njara selama tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesa-lahan.

Sementara itu, peguam tertuduh, Mohd Khairul Hafizuddin merayu agar anak guamnya diberikan huku-man yang minima memandangkan ini adalah kesa-lahan pertama dan sudah menyedari kesa-lahan yang dilakukan.

“Beliau bukannya seorang anti vaksin, malah sudah selesai menerima dua dos vaksin jenis Pfizer-BioTech sebelum ini. Selain itu beliau juga mempunyai enam orang anak yang masih belajar di institusi pengajian tinggi (IPT) dan seorang di sekolah menengah,” katanya.

Selepas mendengar permohonan daripada kedua-dua pihak, tertvduh dijatvhkan hukvman den-da sebanyak RM5,000 atau penja-ra selama lima bulan jika g4gal membuat pembayaran.

Sumber:Utusan