Pernah peluag hidup 50-50, Uchee Fukada ded4h hidap k4nser usus

Siapa sangka di sebalik perwatakan nya yang ceria, pelakon yang kini bergelar pengarah, Uchee Fukada pernah berada di ambang m4ut kerana mender1ta peyakit k4nser usus.

Uchee atau nama sebenarnya Nurlina Syafiqah Zakbah, 31, berkata, dia menghidp peyakit itu sekitar tahun 2016 sehingga berat badannya menyusut sehingga 40 kilogram.

“Mungkin orang di luar sana tak tahu yang saya sebelum ni pernah kena k4nser kolon. Masa tu berat turun daripada 58 kilogram ke 40 kilogram.

Perkongsian Uchee di Instagram miliknya.​​​​​​

“D0ktor kata 50-50 untuk hidup, lepas pembe-dahan k0ma 24 jam dan duduk ICU tiga minggu” ujarnya lagi.

Pelakon drama Takdir Yang Tertulis ini bagaimanapun kini boleh menar1k nafas lega selepas dia dis4hkan bebas daripada peyakit itu pada Februari 2018 dan megaggapnya ia sebagai peluang kedua.

Sejak itu ,dia menjaga kesih-atan dengan mengamalkan gaya hidup sih4t bagi mengel4kkan peyakit itu kembali.

“Alhamdulillah pulih sepenuhnya, tapi sel tu ada lagi namun tak aktif. D0ktor suruh jaga jangan bagi sel tu aktif kalau sa-kit balik kerana ia mungkin jadi lebih tervk.

Tambah Uchee, apa yang dilalui sebelum ini membuatkan dia menjadi lebih bersyukur dan menghargai kesiha-tannya kini.

“Uchee kalau boleh nak lupakan fasal diri ni pernah sa-kit sebab nak hargai apa yang ada di sekeliling ni terutamanya keluarga, kawan-kawan dan kehidupan.

“Saya gembira ada mereka yang sentiasa support dan dikelilingi kawan-kawan yang betul-betul rapat…” ujarnya.

Bagaimanapun Uchee berkata, dia  terkilan kerana selepas sih4t, ada pula individu yang mene-gur kerana badannya yang berisi.

“Masa s4kit orang kata kurus sangat tapi apabila sudah si-hat orang kata gemuk pula. Kelakar la manusia ni.”

“Setiap orang melalui perkara yang kita sendiri tidak tahu, jadi janganlah kr1tik berkaitan saiz tubuh badan orang lain, ” ujarnya mengakhiri perbualan .

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar