“Gambar buat CPR di lantai itu benar”- Staf HKL

Sebelum ini, tvlar satu catatan di Instagram seorang doktor telah menyuarakan keb1mbangannya berhubung situasi Covid-19 dengan berkata, Jabatan Kece-masan HKL tidak lagi mempunyai katil dan kanvas yang mencukupi untuk menampung bilangan kemasukan pesak1t.

Melalui hantaran tersebut, kesemua lapan w4d hospital itu penuh dan alat bantuan pernafasan juga tidak cukup untuk diagihkan. Malah tambahnya, pegawai perub-atan terpaksa memilih pes4kit mana yang akan mendapatkan raw4tan terlebih dahulu.

Ujarnya lagi,kakitangan di H0spital Kuala Lumpur (HKL) ketika ini terpaksa menjalankan prosedur dan pemulihan kardi0-pulmonari (CPR) kepada pesa-kit di atas lantai disebabkan kapasiti h0spital berkenaan telah penuh.

Seorang jururawat di h0spital berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Siti berkata, paling ketara adalah di Jabatan Kece-masan HKL sehingga kehabisan katil kerana kemasukan pesa-kit yang begitu ramai sejak April lalu.

“Memang saya tidak terfikir benda ini akan berlaku di HKL kerana kapasiti hospital ini yang luas. Kalau ada perko0gsian di media sosial berkenaan keadaan di HKL ketika ini perkara itu adalah benar.

“Bukan hanya katil malah kanvas pelapik untuk pesa-kit juga sudah kekurangan. Saya risau sekiranya situasi ini makin pa-rah selepas ini,” jelasnya ketika dihubungi.

Difahamkan bukan sahaja HKL malah H0spital Sungai Buloh juga turut mengalami situasi sama apabila melampaui kapasiti dan tidak menerima kes rujukan seterusnya memberi ris1ko kepada pesa-kit yang memerlukan rawa-tan geriatrik.

 

 

 

Sumber:K0smo