Dasar manusia kufur nikmat

Bila tak ada, mohon bantuan. Dah diberi, ini pula yang dibuat.

Tidak tau bagaimana untuk menggambarkan perasaan apabila melihat beberapa beg plastik makanan dan keperluan asas bertaburan di sebuah tong sampah.

Yang membuat penulis lebih sedih, barangan tersebut kesemuanya masih tidak digunakan lagi, tetapi telah dibua-ng oleh individu yang tidak bertanggungjawab.

Gambar tersebut diperolehi hasil perkogsian oleh seorang pengguna Faceb0ok yang dikenali sebagai Iz Yunus, namun dia tidak menyatakan di mana lokasi gambar itu dirakam.

Antara barangan yang dibuang adalah seperti biskut, tepung gandum dan gula.

“Kenapa perlu buang? tak minat jenama, tak minat pemberian orang, jangan buang, bawa ke rumah jiran atau letak dalam kereta.

“Jumpa pakcik beca atau orang susah bagi, bukan begini caranya, ke sebab kamu berlagak nak makanan ‘have-have’,” tulisnya pada hantaran tersebut.

Susulan tular gambar itu di media s0sial, orang ramai turut mengec4m tin-dakan individu yang tidak bertanggungjawab membuang makanan ketika ramai lagi yang susah sehingga terpaksa mengangkat bendera putih untuk mendapatkan makanan.

“Orang lain sampai angkat bendera putih nak dapatkan makanan, tetapi kamu pula dengan rasa tidak bersalah buang makanan.

“Kalau tak nak, tolak terus pemberian orang tu atau bagi kat jiran yang memerlukan, membazir tu kan amalan syaitan,” tulis Acan Mamat pada ruangan komen.

“Bila dibagi bantuan macam ni pula dibuatnya, kalau tak bagi kata ramai yang pilih bulu. Dasar manusia yang kufur nikmat,” tegasnya.

 

 

 

Sumber:K0smo