Peranti pengesan ditemui dalam telefon bimbit dari China

Kredit foto:Chinawhisper.com

Bvang atau jangan beli! Itu kata dua yang diberi oleh Menteri Perta-hanan Lithuania kepada rakyatnya selepas satu lap0ran kerajaan mendapati beberapa per4nti peng3san ada dipasang dalam telefon bimbit dari negara China.

Pusat Keselam-atan Siber negara mende-dahkan, telefon bimbit yang dijual di Eropah oleh syarikat gergasi telefon pintar, Xiaomi Corp. dida-kwa mempunyai peranti yang boleh mengesan terma seperti ‘Fre.e Tibet’, ‘L0ng live T4iwan independence’ atau ‘dem0cracy m0vement’.

Wakil Menteri Perta-hanan, Margiris Abukevicius mengesy0rkan orang ramai supaya tidak membeli telefon bimbit buatan China dan membu-angnya secepat mungkin.

Bagaimanapun Xiaomi belum memberikan sebarang maklum b-alas dari agensi berita Revters berhubung perkara itu.

Lap0ran sama turut mended-ahkan telefon bimbit Xiaomi model P40 b0leh menghantar da-ta sul1t pengguna ke server Singapura.

Laporan itu memberitahu, senarai istilah yang boleh ditap-is oleh aplikasi sistem telefon Xia0mi termasuk penyemak imbas internet, merangkumi 449 istilah dalam bahasa China dan terus dikemas kini.

“Perkara ini penting bukan sahaja untuk Lithuania, tetapi bagi semua negara yang menggunakan peralatan teknologi Xia0mi,” kata laporan itu.

Hubungan diplomatik antara Lithuania dan Ch1na baru-baru ini, bertambah buruk berhubung soal kedau-latan Ta1wan.

 

 

 

Sumber:Utusan