Bukan d4rah, tapi t1ndakba.las batu, air dan tanah

Tvlar semalam di laman s0sial apabila terdapat cecair yang mengalir seperti d4rah di Tanah Perkub-uran Islam Forest Height Senawang, Negeri Sembilan.

Namun setelah disi4sat oleh Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) Negeri Sembilan, ahli Majlis Bandaraya Seremban (MBS) Datuk Ibrahim Abd Rahman, berkata sia-satan awal mendapati cecair berkenaan bukanlah dar-ah seperti yang didak-wa warganet.

Beliau berkata, pihaknya sudah diberikan penerangan oleh pegawai dari JMG Negeri Sembilan mengenai fenomena yang berlaku di tanah perkub-uran itu.

“Kami dimaklumkan bahawa tapak tanah asal perku-buran terbabit adalah tempat berpaya dan berair serta terdapat beberapa kolam di kawasan itu.

“Malah, batu di tapak berkenaan adalah jenis merah mengandungi mineral besi. Interaksi antara batu, air dan tanah menghasilkan oxide (karat) berwarna merah.

“Sebab itu air yang mengalir di sekeliling kawasan perkub-uran itu berwarna merah, namun ia bukan da-rah seperti dak-waan pelbagai pihak. Jika dilihat dengan mata kasar pun jelas tidak menyamai da-rah,” katanya ketika dihubungi, malam tadi.

Terdahulu, viral pelbagai gambar mengenai kawasan perkub-uran itu yang dipenuhi cecair berwarna merah seperti dar-ah mengalir di celah-celah ku-bur sehingga menimbulkan kegem-paran dalam kalangan orang ramai.

Mereka menda-kwa cecair berkenaan adalah dar-ah yang keluar daripada kubur terbabit.

Ibrahim berkata, tanah perku-buran berkenaan diwujudkan menerusi wakaf dan ketika ini MBS menutup sementara berikutan tapak sedia ada itu sudah penuh.

Katanya, tapak berkenaan akan dibuka semula sebaik pr0jek tapak baharu bersebelahan siap sepenuhnya.

 

 

 

Sumber:HM