“Saya tak suka bertudung. Saya selalu cakap saya tidak akan pakai tudung” – Wilma Muhammad kongsi kisah penghijrahan

Namanya mel0njak naik menerusi  filem Ghazal Untuk Rabiah (1997) dan Pasrah (2000). Watak s3ksi dan mengg0da seakan sudah sebati dengan pelakon Wilma Muhammad suatu ketika dulu.

Namun sebaik sahaja berkahwin dengan suami, Mahir Effendi pada awal tahun 2000, Wilma tekad meniggalkan dunia seni demi mmberi tumpuan kepada rumahtangganya. 

Menerusi program stesen radio Islamik, Zayan My dalam slot Kisah Inspirasi, Wilma sudi berk0ngsi dengan pendengar bagaimana penghijrahannya dari seorang yang berimej s3ksi kembali kepada fitrah dengan menutup aurat. 

“Selepas berkahwin, saya tiggalkan industri hiburan sebab nak fokus dengan kehidupan berkahwin dan mahu tukar cara hidup, mahu lebih fokus pada suami, anak-anak dan keluarga. 

“Saya tak suka bertudung, walaupun saya nak pergi sekolah ayah saya cakap pakailah tudung. Tapi daripada sekolah masuk universiti memang saya cakap saya tidak akan pakai tudung dan bila saya dah ada kawan-kawan, artis juga dulu mereka tahu, tak mungkin Wilma akan pakai tudung.

“Bila saya pakai tudung, semua terkejut. Mana tidaknya, dari se.ksi yang teramat dan sekarang ni dah brubah 360 darjah,” katanya seperti yang dipetik.  

Menurut Wilma semuanya berlaku atas didikan suaminya(Allahyarham).

“Dia tak pernah paksa, tapi cara dia didik saya. Sewaktu melawat ku-bur pada raya pertama, saya hanya pakai selendang. Dari situ suami ckp kalau pakai terus kan cantik.. dari situ saya terbuka hati nak pakai.

“Lagipun saya memang nak tukar cara hidup dari tersangat se.ksi dalam filem dan mahu dekat diri dgn Allah”.

Namun keindahan perkahwinan yang dinikmati Wilma hanya sementara apabila Mahir meniggal dunia pada 2011 kerana pyakit jantung.

“Seminggu dua minggu selepas arwah pergi, masa tu saya tert-ekan.. menagis selama seminggu dalam bilik. Tapi sebab ada family, kawan-kawan, yang membantu dan ibu mertua pun banyak bagi nasihat, ingat anak-anak dan Allah.

Dalam masa sama, Wilma juga ada bermimpi arwah.

“Mimpi arwah dtg dlm minggu kedua. Dalam mimpi itu, arwah kata ‘Abang tak m4ti, abang ada kat sini (sambil tujuk di dada)’.

Dia yang bagi saya kekuatan untuk bangkit. Tambahan pula, kwn2 yang ada di sekeliling dengan kasih sayang yang mereka berikan”. 

Saya selalu berdoa semoga supaya Allah kekalkan dan kuatkan iman saya untuk terus istiqomah”, luah Wilma.

Ulas Wilma lagi, sebenarnya bahagia itu datang apabila kita meletakkan Allah sebagai cinta utama dan abadi. Insya Allah yang Maha Esa akan memberikan  ketenangan dan rahmat.

 

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: MH