“Berhenti tu.lar kisah Azwar yang dulu” – Ibu

Kisah beliau pernah mendapat perha-tian rakyat Malaysia apabila dis4hkan menghid4p ketumbuhan di kepala sehingga menjej4s kan penglihatan nya.

Apatah lagi pada majlis Sambutan Maal Hijrah 2018 yang lalu, Muhammad Azwar Mohd Ariff menerima anugerah yang disampaikan oleh Raja Muda Kedah, Tengku Sarafudin Badlishah Sultan Sallehuddin dengan keadaan berkerusi roda.

Ketumbuhan di kepala yang dial-ami Azwar menye-kat pengaliran air ke tulang belakang dan d0ktor terpaksa melakukan pembed-ahan meneb-uk bahagian itu bagi mengelua-rkan air.

Kini hampir 2 tahun berlalu, Azwar dikh-abarkan semakin pulih.Ibunya, Che Anisah Md Saad, 44, berkata, anaknya itu semakin berisi dan sudah mampu bermain dengan adik beradik dan sepupunya di luar rumah walaupun penglihatannya hanya samar-samar.

“Dia nampak ceria sekarang. Cuma penglihatannya saja terjej-as dan matanya juling kes-an pemb-edahan di kepalanya. Bagaimanapun, Azwar beritahu saya bahawa dia reda hila-ng penglihatan di dunia dan akan bersabar kerana ingin melihat syurga di akhirat nanti,” katanya lagi.

Che Anisah yang juga guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) berkata, dia kini sangat berharap doa daripada orang ramai agar Azwar sembuh sepenuhnya daripada k4nser.

Bagaimanapun, dia turut meluahkan perasaan terki-lan apabila ada pihak yang memvat naik berita dan gambar mengenai Azwar sedang sa-kit baru-baru ini sedangkan anak ketiga daripada lima beradik itu sudah semakin pulih.

“Ia seperti menggambarkan Azwar baru sa-kit. Saya tak mahu ada pihak ambik kesem-patan dengan keadaan Azwar yang dulu, selain itu ia memberi kesan kepada emosi kami sekeluarga seolah-olah Azwar sa-kit kembali.

“Jadi saya mohon, berhentilah tul-ar kisah Azwar yang dulu dan doakan yang terbaik untuknya, doa pembaca adalah ‘bantuan’ yang paling baik untuk kami sekeluarga,” katanya.

* seperti yang dilap0r media pada 20 November 2020

 

 

 

Sumber:HM