Percutian bertukar tr4gedi angkara monyet li4r

Sebaik sahaja kerajaan memberi kebenaran merentas negeri, ramai yang menggunakan peluang ini untuk bersama keluarga.

Ada yang pulang ke kampung halaman, tak kurang juga ada yang bercuti ke tempat-tempat peranginan sekitar Malaysia.

Namun bagi seorang pengguna Faceb0ok, Puan Norazimah Nubihan , percutian keluarganya kali ini menjadi mem0ri yang menger1kan apabila mereka diserag sekumpulan monyet li4r ketika bercuti di Teluk Cempedak.

Masih tr4uma atas kejadian yang menimpa, menerusi laman s0sial nya, Puan Norazimah berkogsi kisah tersebut.

Ikuti perkongsiannya.

“KAMI DISERAG MONYET LI4R !

8/11/2021

5.52pm

Kami sekeluarga berjalan kaki ke kereta untuk ambil selipar dan ingin ke Teluk Cempedak yang terletak bersebelahan dengan resort kami.

Tergerak hati nak rakam video ketika menuju ke kereta. Terdapat segerombolan monyet li.ar di pokok pokok dan ada juga yang memanjat kereta pengunjung disitu.

Setibanya kami yang berhampiran dengan kereta, suami saya berjalan perlahan-lahan menuju ke kereta memandangkan ada beberapa ekor monyet yang berada di atas kereta bersebelahan kereta kami.

Ketika itu monyet tersebut tidak menunjukkan reaksi tera.ncam. Belum sempat suami tiba di kereta, ada seekor monyet yang agak besar diantara monyet monyet lain terus mengej.ar dan ingin mene.rkam suami.

Keadaan ketika tu dah jadi pan.ik dan suami terus berlari semula ke arah resort. Saya dan anak anak yang lain turut pani.k dan cuba untuk lari kan diri kerana monyet li.ar itu betul betul berada disebelah stroller bayi saya.

Saya cuba untuk sela.matkan diri dan anak anak dengan t0lak stroller bayi secepat yang boleh. Tiba-tiba bayi saya terjatu.h tersem.bam ke jalan kerana pusingan stroller yang terlalu pantas ekoran keadaan semakin p4nik.

Bayi saya mengalami lu.ka dan leb.am dimuka. Anggota badan lain tidak ced.era. Ketika kejadian tiada seorang pun peng4wal yang berada berhampiran kami.

Kami terus duduk dilaluan pejalan kaki bersebelahan tempat parking kereta dibahagian dalam. Ada seorang penga.wal parking bahagian dalam cuba keluar untuk bertanya apa yang berlaku.

Ketika itu monyet tersebut sudah lari ke hutan berhadapan parking luar.

Pengaw.al tersebut terus memanggil Security Manager beritahu apa yang terjadi. Penga.wal tersebut maklumkan kepada kami sebelum ni memang banyak monyet li.ar disini dan sudah maklumkan pada perhilitan.

Dia menyuruh kami untuk menghubungi perhilitan. Saya bertanya semula kepadanya, “kami ke yang perlu hubungi? Bukan pihak hotel?” Dia maklumkan parking diluar itu adalah diluar kawasan hotel, jadi bukan tanggungjawab mereka. Parking di bawah jagaan resort tersebut dah penuh dan kawasannya agak kecil.

Ramai pengunjung memarking kenderaan mereka sebaris kereta kami. Tiada tempat lain, hanya itu dan juga parking dalam yang dah penuh.

Security Manager datang menghampiri kami dan bertanya apa yang terjadi? Kami ceritakan semua dan dia meminta penga.wal kesela-matan resort tersebut mengambil kayu dan menghalau monyet monyet liar disitu.

Selepas itu Security Manager tersebut meminta kunci kereta pada suami dan dia bantu alihkan kenderaan untuk dibawa masuk parking dibahagian dalam di parking oku kerana kotak parking biasa sudah penuh.

Memandangkan kami membawa bayi yang ada saw.an dan cedera ketika itu, dia benarkan kami parking dipetak OKU untuk mengelakkan kejadian sama berulang lagi.

Security Manager tersebut terus hubungi ambu.lans di HTAA untuk berikan raw.atan kepada bayi saya yang cede.ra akibat terjatuh dari stroller.

Ambu.lans sampai diperkarangan resort, saya dan bayi serta anak sulung saya terus menaiki amb.ulans dan menuju ke HTAA. Suami dan anak kedua kami membawa kereta menuju ke HTAA.

Setibanya di HTAA, keadaan agak rumit untuk pendaftaran bayi kerana kami terlupa untuk bawa sijil lahir bayi kami. Selalunya mana sahaja kami pergi, kami pasti akan bawa.

Waimah dalam daerah kami pun saya tetap masukkan sijil lahir dalam begnya. Tapi tak jangka kali ni betul betul terlupa nak bawa dan berlaku perkara yang tak diingini. Okey sambung semula cerita di HTAA.

Setibanya kami disana, pihak pendaftaran HTAA minta kami sijil lah.ir atau nombor ic anak jika tidak pend.aftaran dan rawa-tan tidak boleh diberikan.

Mala.ngnya saya memang betul betul tak ingat nombor ic bayi saya. Saya terus hubungi pihak H0spital Enche Kluang untuk dapatkan nombor ic bayi saya kerana pihak h0spital Enche Kluang ada maklumatnya.

Alhamdulillah Allah permudahkan pihak h0spital Enche Kluang berikan nombor ic bayi saya.

Alhamdulillah d0ktor di kecem.asan HTAA maklumkan l.uka bayi saya tak serius dan telah dibersihkan untuk ela.kkan jagkitan kuman.

D0ktor tersebut meminta untuk kami buat x-ray dikepala bayi kerana dikhuatiri ada reta.kan dan sebagainya. Alhamdulillah proses tak terlalu lama. Result x-ray dapati semua dalam keadaan sih4t dan tiada sebarangan reta.kan.

Dok.tor beri kebenaran kami pulang ke hotel dengan syarat pantau keadaan bayi sekiranya bayi ada munt.ah mu.ntah, men4ngis tanpa henti atau sa.wan lain dari yang lain, terus datang semua ke HTAA. Kami terus pulang ke resort.

Setibanya di resort kami terus menuju ke cafe kerana ketika itu kami sekeluarga sangat lapar dan jam sudah menunjukkan 8.37pm.

Tiada mood untuk pergi ke kedai makan yang berada diluar resort kerana masing masing dah letih dan perasaan menjadi tak happy. Security manager tersebut datang ke cafe untuk berjumpa dan bertanya khabar keadaan bayi kami. Ketika kami berada di HTAA pun dia ada hubungi suami bertanya keadaan bayi kami.

Dia minta kami order sahaja apa yang kami ingin makan tanpa bayaran.

Walaupun keadaan tu tak setimpal dengan apa yang terjadi, tetapi pihak hotel masih mengambil berat dan tidak lepas tangan.

Saya berharap pihak Perhilitan Kuantan memantau keadaan disekitar kawasan Hyatt Regency Kuantan memandangkan disitu adalah tempat pelancongan dan sudah beberapa kali dimaklumkan pada perhatian tentang monyet monyet lia.r tersebut.

Saya berharap tidak berlaku pada pengunjung-pengunjung yang lain. Ini melibatkan nya.wa.

Terima kasih Hyatt Regency Kuantan Resort atas layanan yang terbaik diberikan kepada kami. Dari check in sehingga check out semuanya tiptop.

Tetapi mungkin boleh ditambahbaik tempat parking kereta pengunjung disitu. Atau boleh sediakan parking valet untuk khidmat hantar dan ambil kereta pengunjung ditempat parking.

Kalau tak boleh juga, atleast sediakan penga.wal untuk menghal.au monyet monyet li4r disitu.

Bukan ingin mengajar, tapi hanya cadagan untuk kesela.matan.

Ikhlas,

Pengunjung 2105.”

Sumber : Norazimah Bunihan