‘Sudah berhijrah’ jadi kriteria artis yang bertanding dalam Hijrahkan Laguku

Melihat kepada keperluan metodologi dak.wah yang lebih kreatif, bersesuaian dengan konsep Keluarga Malaysia, pereda.ran zaman, kehen.dak penonton serta sela.ri dengan tunt.utan syarak, TV AlHijrah memperkukuhkan kedudukannya sebagai agen penye.bar dak.wah di platform penyiaran dengan membawakan sebuah pro.gram pertan.dingan nyanyian berkonsepkan realiti berjudul Hijrahkan Laguku.

Hijrahkan Laguku adalah rancangan pertandingan hiburan Islamik yang menampilkan gabungan lapan orang penyanyi lama-baru dalam industri hiburan tanah air yang akan menyampaikan mesej dak.wah menerusi lirik lagu yang digubah hingga akhirnya salah seorang daripada mereka bergelar juara pertandingan.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif TV Alhijrah,Namanzee Harris, Hijrahkan Laguku diharap mampu membentuk masyarakat serta mencet.uskan natijah untuk pembangunan jiwa ummah.

“Simbi0sis kukuh di antara manusia dan seni muzik tidak dapat dina.fikan. Manusia secara fitrah mudah terta.rik kepada bunyi-bunyian yang menyenangkan, lirik lagu yang mempes0na serta seni persem.bahan yang memberi kedamaian.

“Rancangan Hijrahkan Laguku mempunyai kekua.tan untuk memenuhi kehendak jiwa manusia yang sukakan kepada muzik.

Kita tambah elemen hiburan Islamik serta wasilah dak.wah k0ntemporari yang bertujuan menghubungkan penonton setia stesen ini dengan Allah SWT,” katanya pada sidang media semalam.

Hijrahkan Laguku akan disiarkan secara lan.gsung selama lapan minggu dari Studio Peyiaran Digital TV AlHijrah, pada setiap Sabtu, pukul 9 malam mulai 20 November akan datang.

Mengangkat tema Journey Back To Him, Hijrahkan Laguku disertai oleh Dato Nash Lefthanded, Iwan Shahman, Mark Adam, Pangeran Adam (PG Adam), Zaf VE, Shahir Zawawi, Zack Kool dan Rahmad Mega.

Pemilihan artis yang menyertai pertandingan TV realiti ini dibuat berdasarkan beberapa kriteria.

Antara yang utama adalah kisah penghijrahan mereka yang unik serta mampu mend0rong penonton untuk menjadi khalifah Allah yang terbaik di muka bumi ini.

Turut diambil kira adalah bakat, aura, karisma serta keku.atan mereka dalam bidang nyanyian.

Maklumat lanjut serta perkembangan terkini rancangan Hijrahkan Laguku boleh didapati di laman sesa.wang TV AlHijrah, laman media s0sial TV AlHijrah, p0rtal HBIT.my serta p0rtal Alhijrahnews.com.

 

 

 

 

Sumber: Mal4ysia G4zette