“Saya hanya mampu melihat adik cuba keluar dari tingkap”- Abang magsa keba.karan

Tiada apa yang lebih meluluhkan jiwa apabila melihat ahli keluarga mengha.dapi detik-detik akhir tanpa mampu berbuat apa-apa.

Itu yang dialami oleh Mohd Jasmani Jaafar, 50.apabila hanya mampu melihat adiknya bert4rung dengan ap.i yang sangat marak untuk menyelamatkan diri.

Mohd Jasmani adalah abang kepada Mohd Azizi, 37, yang ditemui rent.ung selepas kereta dipandunya terb.akar di Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang berhampiran Kampung Wakaf Beruas di sini, semalam.

Menceritakan semula kejadian,dengan nada pilu Mohd Jasmani berkata, dia bersama arwah adiknya ke H0spital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu kira-kira jam 2 petang, untuk membawa bapa mereka pulang.

Dia kemudian menaiki ambulans bersama ayahnya, manakala arwah Mohd Azizi mengekori daripada belakang dengan memandu Perodua Alza.

“Adik suruh saya naik ambulans dengan ayah dan dia pula akan ikut dari belakang sambil bawa tong gas oksigen. Namun ketika dalam perjalanan, saya nampak kereta adik terb.akar sebelum dia memberhentikan kereta di tepi jalan.

“Melihat keadaan itu, saya meminta pemandu memberhentikan ambvlans dan segera ke arahnya untuk selamatkan adik tetapi orang ramai yang berada di tempat kejadian memegang saya dan meminta saya bersabar.

Keluarga Allahyarham Azizi

“Ketika itu, saya nampak adik cuba keluar daripada tingkap namun gagal dan memang seb4k lihat keadaannya yang cuba menyelamatkan dirinya,” kata anak sulung daripada tujuh beradik.

Kisah sedih keluarga ini tidak habis begitu saja. Mereka sekali lagi diuji apabila bapa mereka, Jaafar Abdullah, 76, turut menghemb.uskan nafas terakhir di rumah mereka di Kampung Wakaf Mempelam pada 5.30 pagi esoknya, kurang 12 jam selepas kehilgan Azizi.

Mohd Jasmani berkata, arwah bapanya pergi menghadap Ilahi tanpa mengetahui adiknya terk0rban dalam kebakaran itu.

“Arwah ayah memang tidak tahu adik sudah tiada kerana keadaannya juga memang lemah dan kami sendiri juga tidak tergamak memaklumkan kejadian menimpa adik,” katanya.

Sementara itu, ibu Mohd Azizi, Zabidah Dagang, 67, berkata dia reda dengan pemergian dua insan tersayang dalam hidupnya.

“Memang terk.ejut apabila dapat tahu anak (Mohd Azizi) meniggal dunia semalam dan pagi tadi, suami pula pergi,” katanya.

Jenazah kedua-dua beranak itu selamat dike.bumikan di dalam satu liang lahad di Tanah Perku.buran Baru Kampung Wakaf Mempelam di sini, jam 1.30 petang.

Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh keduanya.

 

 

 

 

 

Sumber:BH