Peniaga t0lak tawaran RM100,000 untuk keladi Guine 916 Gold miliknya diseb4bkan hal ini

Keadaan berubah seiring dengan peredaran masa. Jika dahulu keladi hanya ditanam di kampung, mahupun di belakang rumah,kini ia mampu menjana pendapatan berlipat kali ganda.

Menurut pemilik akaun TikTok @pemburujanda8339 yang juga seorang penjual pokok hiasan, dia pernah ditawarkan oleh seorang pembeli yang ingin membeli pokok keladi miliknya jenis Guine 916 Gold dengan harga kira-kira RM100,000.

Bagaimanapun kata penjual tersebut, dia tidak akan menjual keladi kesayangannya itu kerana ingin membiakkan bakanya.

“Orang nak RM100,000 kita tak jual, jual tak ada untung simpan tak ada rugi”

Menurut penjual tersebut, dia ingin menyimpan keladi tersebut bagi membiakkan anak benihnya yang akan dijual sekitar RM3,000-RM4,000.

Dalam klip video berdurasi 32 saat itu, kelihatan pokok keladi tersebut turut dirantai oleh pemiliknya, mungkin bagi mengelakkan ia dicu.ri.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan lokasi dan tarikah sebenar klip video itu dirakam, namun berdasarkan dialek lelaki itu dia dipercayai dari sebuah negeri di Pantai Timur.

Susulan perkongsian lekaki itu, rata-rata netizen terkejut dengan harga keladi terbabit yang hampir menyamai harga sebuah Proton X70.

“Harga dia (keladi) dah boleh beli Proton X70 baharu dengan spesifikasi tinggi. Tetapi hobi orang berlainan, ada yang sanggup beli demi hobi,” kata Hajar Abdullah.

Turut meniggalkan k0men adalah seorang lagi pengguna dikenali sebagai Anis Putri.

“Dulu pokok keladi orang kampung biar di belakang rumah dan kawasan semak sahaja kerana tiada harga. Tetapi sekarang jual keladi boleh ‘buat’ duit,” ujarnya.

 

 

 

 

 

Sumber:K0smo