D4kwa dif1tnah, YouTuber popular Aqil Zulkiflee tuntut p4mpasan RM1 juta dengan permoh0nan maaf

Bukan senang bila sudah menjadi orang p0pular. Segala tindak tanduk kita akan diperhatikan dan adakalanya boleh juga mengund4ng f1tnah.

Itu yang berlaku kepada pemenang trofi kategori YouTuber Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH)
,Aqil Zulkiflee yang turut tidak terlepas dari dUg4an itu .

Pada 24 Disember tahun lalu, seorang wanita yang dikenali dengan nama Siti Solehah Mohamed Ali yang menggunakan aplikasi Facebo0k dengan nama pengguna Auntie Soleha telah memvatnaik saru hantaran yang boleh did4kwa berb4ur f1tnah kepada Aqil.

Melalui kenyataan yang dimvatnaik, wanita tersebut telah menulis dan membuat dakw-aan yang Aqil adalah seorang yang s0mbong dan berlagak, berpura-pura baik di dalam media s0sial, tidak beradab, pen1pu, tidak hormat kepada peminat dan orang tua, tidak suka kepada kanak-kanak serta merupakan seorang yang talam dua muka.

Tidak mengambil ringan tud.uhan tersebut, Aqil telah membuat satu tuntvtan permohon/an maaf dan p4mpasan RM1 juta terhadap wanita berkenaan bagi melindungi jenama peribadi, imej dan reputasi dirinya.

Aqil yang diwakili oleh peguam Nurul Hafidzah Hassan dan Zeti Zulkifli dari firma guaman NHA Adv0cates & Solicit0rs yang mewakili Aqil Zulkilfee meneg4skan k0men-k0men yang dilemp4rkan oleh individu tersebut kepada anak guamnya jelas menunjukkan yang ianya bersifat f1tnah, p4lsu dan kesemuanya merujuk kepada anak guam beliau.

“Anak guam telah menerima pelbagai reaksi neg4tif daripada masyarakat berikutan k0men-komen yang tidak benar yang telah menjatu.hkan reputasi dan menc4lar kredibiliti beliau,” kata Nurul Hafidzah.

Hantaran tersebut telah dik0ngsi sebanyak 110 kali dan menerima lebih dari 350 reaksi dari netizen termasuk sor0tan skrin yang dikogsikan lebih dari 1200 kali oleh seorang pengguna akaun di laman media s0sial tersebut.

Jika tiada permohonan maaf dibuat dalam masa tujuh hari dan pembayaran RM1 juta atau g4ntirugi yang setimpal dibayar kes4n daripada tindakan menyeb4rkan seb4ran f1tnah tersebut, Aqil akan terus memfailkan tunt.utan di mhkamah.

 

 

Sumber:K0piPlanet.com