“Mandi untuk segarkan dia yang sedang ‘kh4yal’, rancang mahu jadikan Daniel petugas masjid”- Nazir masjid

“Kita sebenarnya tidak berhasrat menyer4hkan remaja itu kepada p0lis, sebaliknya serahkan kepada datuknya tetapi datuknya yang mahu dia diserahkan kepada polis,” itu jawapan Nazir Masjid Al-Islahiah Kuang, Supandi Samin ketika ditanya berkenaan satu k3s tvlar brhubug seorang remaja yang did4kwa mencu-ri tabung masjid.

Kejadian itu menjadi tvlar rentetan remaja berkenaan, Daniel Iskandar Mohd. Nasir, 19,dimandikan seperti jen4zah setelah ditagkap mencvri.

Menurut Supandi lagi, ketika itu, Daniel seperti sedang kh4yal maka para
Pengurusan Masjid Al-Islahiah di Kuang berhasrat membantu remaja lelaki tersebut.

“Saya dim4klumkan mereka mandikan ‘budak’ itu untuk segarkan dia sebab dia dalam keadaan kh4yal”.

Jelas Supandi lagi, pengurusan Masjid Al-Islahiah juga tidak pernah berniat bvruk terhadap remaja itu dan kejadian ‘mandi jen4zah’ yang dialami Daniel Iskandar berlaku di luar kaw4lan.

Ini kerana Daniel dimandikan di bilik jenazah yang kebetulan menjadi tempat tabung itu dis0rokkan.

Nazir masjid berkenaan berkata, remaja itu diser4hkan kepada pihak p0lis juga atas permintaan datuk remaja itu yang mahu peristiwa tersebut menjadi pen4jaran terhadap cucunya.

Menegani perkembangan terkini, pihak masjid bersepakat melantik remaja berkenaan sebagai petugas pembersihan masjid tersebut.

“Kita (pengurusan masjid) fikir hendak jadikan dia petugas masjid. Kita ada dewan mengaji di sini dan suruh dia jaga.

“Bagaimanapun kita dim4klumkan ada pihak mahu membantunya menyambug pelajaran. Jadi kita lihat dulu bagaimana keadaan seterusnya,” katanya ketika dihubungi oleh pihak K0smo.

Akibat perbuatannya itu, Daniel telah dihvkum penj-ara 10 hari dan de-nda RM4,000.

 

 

Sumber:Kosm0