Khabar Bob Lokman dari Kelantan

Sudah lama rasanya tidak mendapat perkhabaran mengenai pelawak dan penulis lirik terkenal, Bob Lokman, 57, yang belum pulih daripada mas4lah jantung yang dihidapi nya sejak beberapa tahun lalu.

Bob atau nama sebenar, Mohd Hakim Lokman yang menghasilkan lirik lagu ‘berh.antu’ seperti Isabella dendangan kumpulan Search dan Taman Rashidah Utama dipopularkan Wings, meng4kui masih berjuang dengan mas4lah jantung dan cepat letih.

“Selepas keluar h0spital, saya cepat penat. Keadaan kesih-atan saya turun dan naik. Saya ingat boleh ‘terbang’ macam Superman, tetapi tidak boleh juga.

“Saya bertahan selagi mampu… Memang tidak boleh rancak sangat perger-akan,” katanya berk0ngsi perkembangan terbaru kesihatannya.

Meneruskan kehidupan di Kelantan bersama isteri dan anak, Bob menga-kui dalam keadaan sekarang, dirinya reda berdepan segala kemungkinan terutamanya s0al m4ti.

” Bukan hendak kata saya tak t4kut m4ti, semestinya saya t4kut. Jadi, saya cuba habiskan ruang hidup ini melakukan perkara bermanfaat. Saya tidak mahu menyes4l pada kemudian hari,” katanya.

Pernah dimasukkan ke H0spital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, Kedah, selama sebulan, Oktober lalu, bagi melakukan prosedur memasukkan bateri pada jantung, Bob perlu membawa alat b4ntuan jantung, Implantable Automatic Cardioverter Defibrilator (IADC) ke mana-mana sahaja.

Bagi meneruskan kelangs-ungan hidup, Bob kini membuat perkhidmatan katering juadah Pantai Timur yang masih mendapat sambutan pelanggan dan rakan.

Bagaimanapun  diseb4bkan keterb4tasan diri, Bob kini cuma mem4ntau sahaja.

Antara tempahan yang selalu diterima adalah nasi maqluba, bubur daging dan serunding daging.

Dan adakalanya hidangan eks0tik Kelantan seperti sup gear box dan sup tulang.

“Saya lebih banyak meng4rah itu dan ini… Hendak pegang senduk pun tak boleh lama. Sesekali, saya ambil tugas menghantar makanan di sekitar rumah dengan memandu kereta.

Bosan juga duduk memerap dalam rumah. Jadi saya cuba cari alternatif ambil angin keluar rumah,” katanya.

Selain itu, Bob banyak menurunkan ilmu memasak kepada isteri dan anaknya.

“Kalau saya tiada nanti, tak ralatlah. Masa pun banyak dihabiskan dengan keluarga sekarang,” katanya.

Bob yang terb4tas pergerakan turut berg4ntung kepada tongkat untuk berjalan.

“Hendak pergi beri ceramah agama pun tak larat, bukan seperti dahulu,” katanya.

Bob berkata, sejak berdepan masa-lah kesih-atan, Presiden Yayasan Keb4jikan Artis Tanah Air (YKAT), Datuk DJ Dave sering menghulurkan sumb4ngan.

“DJ Dave selalu tolong saya. Begitu juga Pertubuhan Muslim Care. Sebelum ini, saya ada mesin Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) yang digunakan untuk membantu saya tidur dan pernafasan sumbangan penceramah bebas, Ustaz Azhar Idrus.

“Selepas mesin itu r0sak, Muslim Care beli yang baharu. Jika nafas saya terhenti, mesin itu secara automatik berfungsi dan memberi isyarat untuk pernafasan aktif semula,” katanya.

Bob berkata, sejak s4kit dan penvlaran p4ndemik COVID-19, dia jarang berpeluang pergi ke Kuala Lumpur melawat rakan.

“Kalau dapat pergi Kuala Lumpur dan berjumpa kawan lama seperti Hattan dan Datuk M Nasir seronok juga. Tetapi itulah, dengan keadaan saya, semua itu jadi must4hil. Hendak jumpa anak yang belajar tahfiz di Terengganu pun sukar,” katanya sambil memberitahu tiga anaknya mendalami ilmu tahfiz.

 

 

 

Sumber:Berita Harian