Tak sggup lihat dada anak ditekan-tekan, Ibu redha pemergian anak syurga

Siapa yang tidak sedih , sakit bersalin pun belum hilang, dapat pula perkhabaran yang kurang enak tentang anak yang dilahirkan.

Itu yang dialami oleh seorang ibu,Nurul Aina Rusli, 27,apabila sehari selepas mel4hirkan Muhammad Al Ayyash Mohamad Ariff, anaknya itu meniggal dunia kerana ‘Potter Syndrome’ dan ‘hypoplastic lungs’.

Cerita Aina , dia dan suami terpaksa membuat keputusan untuk melepaskan cahaya mata mereka kerana tidak sanggup melihat bayi yang dilah-irkan pada usia kandungan 29 minggu itu terus mender-ita.

Tambahan pula, d0ktor juga sudah berterus terang tentang keadaan bayinya yang tidak dapat hidup lama dan hanya menunggu kata putus dari dia dan suami.

“Sama ada nak baby pergi dengan tenang atau keep on CPR. Saya tak saggup tengok dia kena CPR. Badan dia kecil dan bila dia kena tekan-tekn saya memang tak sanggup nak tengok.

“Masa tu saya dah decide cakap dengan suami supaya akan biarkan dia pergi dengan tenang,” katanya lagi.

Sekadar info, ‘Potter Syndrome’ dan ‘hypoplastic lungs’ merupakan masa-lah kec4catan genetik pada bayi dalam kandungan dan ianya menyeb4bkan kekurangan tisu paru-paru.

Muhammad Al Ayyash dilahirkan pada 16 Disember 2021.

Sebelum itu ,kata Aina lagi, ketika kandungannya berusia 21 minggu, d0ktor telah memaklumkan air ketuban dalam rahim menge-ring dan ia berbah-aya kepada bayi.

Sumber:mst4r