Guna media S0sial belajar proses d4dah, bekas penyanyi p0pular berdepan hukvman m4ti mandat0ri

Selain menjadi pen4gih tegar lebih dari 10 tahun, bekas komposer dan penyanyi sebuah kumpulan nasyid yang dita-han kerana memiliki d4dah dipercayai menanam g4nja di dalam unit kondominium didiaminya untuk kegunaan sendiri, sejak dua bulan lalu.

Menurut Ketua P0lis Daerah Petaling Jaya, Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid, berkata dalam ser-buan di kondominium di Damansara petang semalam, pihaknya merampas 17 pasu pokok g4nja selain ketulan mampat g4nja seberat 214 gram dianggarkan bernilai RM10,700.

Katanya, berdasarkan siasatan awal, suspek yang berusia 47 tahun menggunakan media s0sial bagi mempelajari selok-belok memproses dadah tersebut.

Beliau memberitahu, p0lis sedang menjalankan sia-satan lanjut bagi mengetahui motif sebenar suspek memiliki keseluruhan d4dah terbabit.

Jelas Fakhrudin,suspek dita-han di rumahnya kira-kira pukul 5.30 petang semalam (Khamis) dita-han reman selama tujuh hari bermula hari ini.

Sia-satan awal mendapati sus-pek mendiami unit tersebut seorang diri.

“Ketulan mampat ganja yang dirampas itu ditemui di bahagian dapur dalam bekas plastik berwarna biru dan hitam yang diletakkan di atas kabinet dapur,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Petaling Jaya di sini, pada Jumaat.

P0lis juga menemui almari kain berwarna hitam yang di dalamnya terdapat tiga pasu pokok disy4ki g4nja di dapur rumah itu.

Sementara itu katanya, hasil ujian saringan air kencing mendapati svspek positif d4dah jenis ganja.

Beliau memberitahu, p0lis masih menjalankan sia-satan bagi mengenal pasti bekalan benih ganja diperoleh svspek.

“Kita juga mer4mpas pelbagai alatan penanaman tumbuhan berkenaan antaranya cecair pemu-snah serangga, penyukat suhu, lampu, pelbagai jenis alat pengudaraan, pasport antarabangsa, sebuah kereta milik svspek iaitu Toyota Wish dan wang tunai bernilai RM40,700, yang mana nilai keseluruhan ramp4san adalah RM61,600 ,” katanya.

Sabit kes4lahan, bekas penyanyi p0pular itu boleh dihukum m4ti mandatori.

 

Sumber:Awani