Cadangkan g4nja sebagai ubat, Syed Saddiq akui bukan tugas mudah,tetap teguh dengan pendirian

Tind4kan penyanyi Yasin Sulaiman yang dit4han berkaitan dengan d4dah, yang menitipkan salam kepada YB Syed Saddiq dan meminta beliau menyegerakan kelulusan penggunaan kanabis untuk peru-batan sebaik sahaja sampai di M4hkamah semalam mengu-ndang tanda tanya warganet.

Susulan insiden itu, Syed Saddiq yang juga Ahli Parlimen Muar telah tampil memberi res-pon menerusi hantarannya di Facebook.

Seperti yang dilap0rkan portal online Utusan, Syed Saddiq menjelaskan sejak menjadi menteri pada 2018 hingga 2020, beliau konsisten dalam mengg-esa kerajaan untuk membenarkan penggunaan g4nja dalam bidang peru-batan atau medic4l can4bis.

Pendiriannya konsisten untuk membenarkan penggunaan gan-ja dalam bidang peru-batan adalah berdasarkan fakta, data, serta sains yang boleh dijadikan sumber untuk rawa-tan alternatif.

“Malah, Kementerian Kesi-hatan di bawah bekas menteri, Dr. Dzulkefly Ahmad pun ada keluarkan beberapa kenyataan tentang kesediaan mereka untuk membuka ruang kajian peru-batan kan4bis di Malaysia.

Ia juga disambut dan diteruskan di bawah Menteri Kesi-hatan, Khairy Jamaluddin sekarang.

“Saya juga pernah berbahas dalam Dewan Rakyat tentang potensi perub-atan k4nabis jika ia dibenarkan di Malaysia,” tulisnya dalam satu hantaran di Faceb0ok.

Menurutnya juga, lebih 40 buah negara sudah membenarkan penggunaan kan4bis untuk perub-atan di mana nilai pasaran industri ini mencecah hingga RM60 billion.

“Saya sendiri ambil tanggungjawab dalam memperkenalkan industri ini di negara kita. Ini bukan satu tugas yang mudah tetapi saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk pastikan ada perkembangan yang baik nanti,” katanya lagi.

Syed Saddiq bagaimanapun menerusi hantaran di Instagram turut mend0akan agar Yasin mendapat pembelaan yang terbaik di mahk-amah serta enggan mengulas berkenaan ke.s tersebut kerana tidak mahu mengga4ggu perjalanan ke.s.

 

 

 

Sumber:Buzzkini