Bekas isteri SM Faisal dipenj4ra

Gara-gara g4gal mematuhi keputusan Mahk-amah Tinggi Syariah berhubung tarikh lawatan tiga anak, bekas isteri SM Faisal SM Nasimuddin Kamal, Emilia Hanafi, 43, dipen-jara tujuh hari bermula Isnin.

Menurut peguam syarie, Nazri Yahya berkata, anak guamnya ditaha-n di Penjara Wanita Kajang selepas hadir untuk serah diri di mahk-amah ini.

“Selepas pemenj-araan itu, anak guam saya akan hadir untuk prosiding di Mahka-mah Majistret Kuala Lumpur yang ditetapkan pada 6 Julai,” katanya.

Emilia tiba di Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada jam 9.50 pagi untuk prosiding komital berhubung isu mengubah tarikh lawatan tiga anaknya untuk bersama bapa mereka.

Kehadirannya pada pagi ini memakai jubah dan selendang putih tiba di mahkamah dengan ditemani peguam Siti Zabedah Kasim atau lebih dikenali sebagai Siti Kassim serta penyokongnya.

Pada 4 September 2019, Mahk-amah Tinggi Syariah di sini menjat-uhi huku-man tujuh hari ke atas Emilia kerana dianggap menghi-na Mahk-amah selepas mengub-ah tarikh lawatan tiga anaknya untuk bersama bapa mereka, namun dia dibebaskan dengan jaminan RM5,000 sementara menunggu rayuan.

Pada 8 Jun, Emilia memfai-lkan permohonan semakan kehakiman bagi mencabar bidang kuasa Mahk-amah Syariah di sini yang menjatuhi huku-man penj4ra berkenaan.

Dalam satu kenyataan lain, SM Faisal meggesa pengkritik agar mendengar cerita daripada pihaknya dalam isu undang-undang yang dihadapinya dengan bekas isteri berhubung hak lawatan anak mereka.

Beliau berkata dia tidak dapat meluangkan masa bersama tiga anak lelakinya sejak enam tahun lepas – “walaupun pada Hari Raya dan hari lahir” walaupun perintah mahka-mah memberinya hak melawat.

“Tahu tak betapa traumanya (saya)?,” -soalnya sebagai respons terhadap dak-waan peguam Siti Kasim bahawa bekas isterinya terpaksa masuk ke penj-ara atas isu itu dan mengalami teka-nan em0si dan tr4uma.

Faisal turut men0lak dakwaan Siti Kasim bahawa beliau beberapa kali gagal hadir bertemu anak-anaknya sejak 2018.

Peguamnya Akberdin Abdul Kader berkata, pasangan itu bersetuju bahawa anak-anak mereka akan dihantar ke kediaman mereka sebelum ini, di Serene Kiara, Kuala Lumpur, bukan ke tempat lain seperti dida-kwa Siti.

Faisal tidak mendesak dan menunggu untuk bertemu anak-anaknya di rumah bapa Emilia di Kajang, tetapi bekas isterinya itu enggan membenarkan anak-anak mereka bertemunya, kata peguam itu.

Katanya, Faisal telah membuat lap0ran polis setiap kali gag-al bertemu anak-anaknya seperti dibenarkan oleh mahkamah.

“Kami gesa pengkritik, termasuk Siti Kasim, supaya mengk-aji fakta kes ini sebelum membuat dakwaan palsu dan mengelirukan orang ramai. Malag juga ada media yang gaga-l melap0rkan isu ini secara adil dan objektif,” kata Akberdin.

Sumber:FMT