SM Faisal tuntut harta sepencarian, rumah RM6juta dari bekas isteri

Ahli perniagaan terkenal merangkap Pengerusi Bersama Kumpulan Naza, Datuk SM Faisal SM Nasimuddin dalam perkembangan terkini memfai-lkan tuntutan harta sepencarian terhadap bekas isterinya Emilia Hanafi.

Tunt-utan dibuat terhadap sebuah rumah di Serene Kiara yang dibeli pada tahun 2009 bernilai kira-kira RM6 juta yang dijadikan rumah kelamin sepanjang tempoh perkahwinan mereka.

Menurut peguam Datuk Khairul Anwar Rahmat,keadaan ini agak aneh kerana kebiasaannya bekas isteri yang akan membuat tuntutan terlebih dahulu.

“Tapi tak mengapa kita akan biarkan keadilan mengambil tempatnya,” kata beliau yang ditemui di perkarangan Mahk-amah Syariah Kuala Lumpur hari ini.

Selain Khairul Anwar turut mewakili Emilia adalah Nazri Yahya, Zulkifli Che Yong dan Dr. Azmi Mohd. Rais.

Faisal memfai-lkan tuntutan tersebut pada 17 Mac lalu. Sebutan k-es berkenaan dijadualkan berlangsung hari ini namun kemudiannya ditunda pada 19 Julai depan.

Emilia turut hadir dengan ditemani ibu, bapa serta seorang adiknya.

Khairul Anwar berkata, kehadiran Emilia ke Mahka-mah Tinggi Syariah membuktikan wanita berkenaan mengh0rmati kedudukan dan kewibawaan mahkamah tersebut.

“Beliau meletakkan kepercayaan kepada undang-undang Islam dan para hakim bahawa ini adalah sistem yang adil.

“Untuk membetulkan tanggapan setengah pihak bahawa Emilia mem-usuhi ataupun mene-ntang Mahk-amah Syariah kerana apa sahaja berkaitan Islam sememangnya adil,” katanya.

Pada 27 Jun lepas, Emilia dihantar ke Penjara Kajang untuk menjalani huku-man penj4ra tujuh hari kerana gag4l mematuhi perintah Mahk-amah Tinggi Syariah mengenai tarikh lawatan tiga anaknya.

Wanita itu dibeb-askan dari penj4ra pada 1 Julai lepas.

Sementara itu Nazri berkata, Emilia juga akan memfai-lkan tunt-utan harta sepencarian terhadap Faisal.

Emilia dan Faisal mendirikan rumah tangga pada 2002 dan dikurniakan tiga cahaya mata sebelum berce-rai pada Mac 2016.

Ketika ini Faisal menghadapi pert-uduhan di Mahk-amah Majistret menyebabkan keced-eraan ke atas Emilia yang ketika kejadian merupakan isterinya di sebuah rumah di Desa Sri Hartamas, Brickfields antara 12.30 tengah hari dan 4.30 petang.

Jika sabit kes4lahan akan membawa huku-man penj4ra maksimum dua tahun atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya .

Sumber:MalaysiaGazette