Tiada rayuan, Imam Masjidil Haram kekal dipenjara 10 tahun

Mahk4mah Rayuan Jen4yah Khas di Riyadh sebulat suara memb4atalkan pembebasan bekas Imam Masjidil Haram, Sheikh Saleh Mohammed al-Talib sekali gus hukuman pe-njara 10 tahun yang dij4tuhkan terhadapnya sebelum ini dikekalkan.

Sheikh Saleh ditaha-n pada 2018 selepas menyampaikan khutbah yang mengkr1tik Pihak Berkuasa Hiburan Umum iaitu badan kerajaan yang bertanggungjawab mengawal selia industri hiburan di Arab Saudi.

Bekas imam itu mengeca-m konsert dan acara keramaian yang menyimpang daripada ajaran agama dan norma budaya Arab Saudi.

Kumpulan Hak Asasi berpangkalan di Amerika Sysrikat, Democracy for The Arab World Now (Dawn) mende-dahkan, beliau ditahan tanpa sebarang alasan selepas menyampaikan khutbah tersebut, empat tahun lalu.

Jurucakap Dawn, Abdullah Alaoudh menge-cam hukvman penjara lantaran keberanian beliau bersuara menentang pembaharuan yang dilakukan di Arab Saudi.

“Mereka ditagkap hanya kerana menyatakan pendapat secara aman. Penindasan ini perlu dihentikan terhadap semua orang tanpa pengecualian,” katanya.

Penahanan itu dilakukan ketika Putera Mahkota Saudi, Mohammed Salman meneruskan usaha mereformasi masyarakat Arab Saudi dengan menahan berpuluh-puluh ulama dan imam terkemuka yang mengkr1tik agenda pembaharuan.

Antara ulama lain yang pernah dit4han ialah Salman al-Odah yang menyeru rakyat Arab Saudi mendamaikan perbezaan dengan Qatar selepas Riyadh mengetuai sek5tan ke atas negara teluk itu.

Sumber:K! Online