Doktor tegur tindakan Bunga Citra Lestari buat sendiri ‘swab test’ Covid-19

TINDAKAN penyanyi dan pelakon terkenal Indonesia,Bunga Citra Lestari melakukan sendiri ujiian sarigan Covid-19 terhadap rakannya Vidi Aldiano baru-baru ini tanpa bantuan petugas kesihatan mengundag kriti1kan.

Menurut laporan Lifestyle.Okezone penyanyi lagu Wanita Terbahagia itu tidak mempunyai kelayakan sebagai petugas kesihatan untuk melakukan sendiri uj1an sarigan tersebut.

Hal itu dibangkitkan oleh seorang doktor yang dikenali sebagai Muhammad Fajri Adda’i yang tampil menjelaskan uj1an sarigan tersebut seharusnya dilakukan dengan berhati-hati untuk menc3gah daripada masa-lah serius.

“Dalam hidung kita ada bahagian yang dinamakan sebagai konka media. Kalau kita sembaragan menj0lok, bimbang akan berlaku pendara-han dan jagkitan,” kata doktor tersebut.

Jelas doktor tersebut, jagkitan itu boleh berlaku sekiranya seseorang itu tidak memahami cara yang betul uj1ian sarigan dilakukan tanpa bantuan pihak yang mempunyai kelayakan atau pengalaman dalam bidang kesihatan.

Isteri kepada pelakon Allahyarham Ashraf Sinclair itu meletakkan syarat sendiri untuk sesiapa sahaja yang ingin bertemu dengannya perlu melalui proses ujian saringan yang dilakukannya. 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DTK

Sumber: mstar