Polis nasihat hati-hati buag sampul bugkusan barang online

Polis mengingatkan orang ramai untuk sentiasa berhati-hati ketika membuag sampul surat atau bungkusan mengandungi maklumat peribadi pelanggan yang membeli dan menerima barangan.

Ia bagi mengel4kkan maklumat berkenaan digunakan pihak tidak bertanggungjawab untuk melakukan penipvan.

Pengarah Jabatan Sias-atan Jena-yah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Zainuddin Yaacob, berkata mana-mana pihak membuat pembelian barangan secara dalam talian untuk dihantar ke rumah juga disarankan untuk lebih berhati-hati semasa menerima barangan berkenaan.

“Sebagai contoh, sila pesan kepada ahli keluarga atau wakil penerima yang berada di rumah untuk tidak sewenang-wenangnya membuat pembayaran ke atas barangan dihantar sebelum mendapat pengesahan daripada ahli keluarga membuat pesanan.

Zainuddin berkata, kaedah pembelian secara dalam talian sememangnya menjadi trend masyarakat masa kini kerana menjimatkan masa serta harga yang ditawarkan pula lebih murah.

Beliau berkata demikian ketika mengulas satu video tvlar mengenai cara pihak tidak bertanggungjawab melakukan pen1puan dengan menggunakan maklumat peribadi magsa terutama nombor telefon bimbit yang diperoleh melalui bungkusan pembelian barangan secara online.

Dalam video berkenaan, penjen-ayah memperoleh maklumat peribadi mangsa seperti nama, nombor telefon dan alamat rumah daripada bungkusan kiriman barangan yang dibuag m4ngsa ke dalam tong sampah di tempat awam.

Penj-enayah akan mula menghubungi dan menggaggu mangsa dengan menggunakan nombor telefon berlainan bertujuan untuk mendapatkan wang termasuk pergi ke rumah magsa dengan meny4mar sebagai pekerja syarikat penghantaran.

Penjenayah memaklumkan kepada ahli keluarga magsa yang berada di rumah untuk membuat pembayaran terlebih dahulu disebabkan barang yang dihantar masih belum dibayar.

 

 

 

 

 

 

Sumber:BH